Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت مشارکتی ضرورتی اخلاقی است:

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1378 - شماره 21 و 22 (30 صفحه - از 157 تا 186)

کلید واژه های ماشینی : مدیریت مشارکتی ،مشارکتی ،مدیریت مشارکتی ضرورتی اخلاقی ،مدیریت مشارکتی اخلاقی ،رضایت شغلی ،شغلی ،نیازهای اساسی ،ضرورتی اخلاقی ،ارضای نیازهای اساسی انسانی ،نیازهای اساسی کارکنان ،مشارکتی اخلاقی در سازمان‌ها ،آثار مدیریت مشارکتی ،مورد مدیریت مشارکتی ،اصول اخلاقی در مدیریت ،نیازهای اساسی کار ،نیازهای اساسی انسانی ،عدم رضایت شغلی ،بهبود عملکرد ،انسانی بودن شغل ،انسانی بودن کار ،اصول اخلاقی ،شیوه‌ی مدیریت ،افزایش بهره‌وری می‌گردد ،نیازهای رشد ،مشارکتی ارائه و نشان ،ارزش‌های سازمانی ،رفتار سازمانی ،آثار مدیریت ،دانشکده‌های مدیریت ،تصمیم به استفاده

بیش از 50 سال پژوهش و تحقیق نشان می‌دهد که مدیریت‌ مشارکتی اگر به درستی و براساس نظریه‌ی اقتضا به کار گرفته شود موجب رضایت شغلی،بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری‌ می‌گردد.اما باید توجه داشت که تصمیم به استفاده از این شیوه‌ی‌ مدیریت محدود به دلایل فوق نمی‌باشد،بل‌که بیش‌تر تصمیمی‌ است که به رعایت اصول اخلاقی در مدیریت برمی‌گردد.زمانی‌ که نیازهای اساسی کارکنان،بخصوص نیازهای رشد آنان که در نظریه‌ی آرجیریس مطرح شده است،ارضا نگردد علاوه بر بهره‌وری،سلامت روانی و جسمی کارکنان نیز در خطر قرار می‌گیرد.نویسنده معتقد است که مدیریت مشارکتی نیازهای رشد انسان را تأمین می‌کند.لذا در این مقاله شواهدی دال بر اخلاقی‌ بودن مدیریت مشارکتی ارائه و نشان داده می‌شود که مدیریت‌ مشارکتی نه تنها شیوه‌ای اثربخش است بل‌که ضرورتی اخلاقی‌ است.ترجمه‌ی این مقاله در این مقطع زمانی خاص به علت انجام‌ انتخابات شوراها و حرکت به سمت مدیریت مشارکتی در سطح‌ کشور است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.