Skip to main content
فهرست مقالات

مشاهیر مدیریت (جیمزجی.مارچ): ابهام و تصمیم گیری در سازمان

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 199 تا 208)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، تصمیم‌گیری، عقلانیت، سازمان، مارچ، تصمیم‌گیری در سازمان، سیاسی، فرآیندهای، گزینه، تضاد، فرآیندهای تصمیم‌گیری، محدودیت‌های، کنش‌گران، ابهام و تصمیم‌گیری، خواسته‌های، دانشگاه، جست‌وجوگری، هدف‌ها، حل مساله جست‌وجوگری، تغییر، واحد، منظم، انتخاب، مارچ کار، کار، راه‌حل‌ها، حل صوری تضاد، عقلانیت کلیت سازمان، مسایل، کنش‌گران سازمانی انواع مسایل

خلاصه ماشینی: "بنابراین آنان به بعضی عناصر برخی‌ از تصمیم‌ها توجه می‌کنند و برخلاف آن‌که گفته می‌شود باتوجه به جمیع جهات باید اتخاذ تصمیم شود همه‌ی جنبه‌ها مدنظر قرار نمی‌گیرند. اما این‌که افراد چه جنبه‌هایی را لحاظ می‌کنند بستگی به این دارد که در هر زمان چه تصمیم‌های دیگری باید گرفته شود و می‌دانیم توجه کردن به یک تصمیم به منزله‌ی نادیده گرفتن دیگر تصمیم‌ها است. وقتی انسان‌ها برای به دست‌ آوردن حق مشارکت در تصمیم‌گیری مبارزه می‌کنند و بعد از این حق بهره‌ای نمی‌برند، وقتی برای کسب اطلاعات زحمت می‌کشند اما پس از کسب آن اطلاعات از آن‌ها استفاده نمی‌کنند،وقتی برای شکل دادن به یک تصمیم سعی خود را به کار می‌برند و بعد اصولا علاقه‌ای به نحوه‌ی اجرای تصمیم گرفته شده نشان نمی‌دهند قاعدتا ماجرای عجیبی باید در جریان باشد. بنابراین فرصت یا نیاز به اتخاذ تصمیم و انتخاب یک گزینه را می‌تواند«سطل‌ زباله»ای به شمار آورد که کنش‌گران سازمانی انواع مسایل و راه‌حل‌های خلق شده را در آن می‌ریزند،ممکن است چندین سطل زباله در یک‌جا وجود و هریک برچسب خاص‌ خود را داشته باشد. اگر تصمیم به‌ صورت ارادی و آگاهانه اتخاذ شود انتخاب یک بدیل،مساله را حل می‌کند،هرچند که‌ معمولا این فرآیند وقت‌گیر است. بالاخره‌ اگر تصمیم به صورت گذری اتخاذ می‌شود این معنی را القا خواهد کرد که مساله‌ای باقی‌ نمانده(پریده)و خودبه‌خود فقط یک گزینه باقی‌مانده است که انتخاب آن عملا مساله‌ای را حل نخواهد کرد. بنابراین شاید بتوان تصمیم را که تا حدودی«بدون تطابق» با فرآیند مربوط به خود تحقق پیدا کرده است یا با در نظر گرفتن عوامل اتفاقی دیگر توجیه‌ کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.