Skip to main content
فهرست مقالات

عوامل مهم بازدارنده صادرات مواد غذایی فراوری شده کشور به امارات متحده عربی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : صادرات ،مصرف‌کنندگان بازار مواد غذایی امارات ،عدم افزایش صادرات فراوردههاى غذایى ،امارات ،صادرات مواد غذایی فراوری ،مواد غذایی ،مصرف‌کنندگان بازار مواد غذایى امارات ،صادرات مواد غذایى فراورى ،افزایش صادرات فراوردههاى غذایى ایران ،تحقیقات بازاریابى براى شناسایى بازار ،فرایند تصمیم‌گیرى مصرف‌کنندگان فراوردههاى غذایى ،عوامل مهم بازدارنده صادرات ،تحقیق جهت آزمون فرضیه‌هاى تحقیق ،بازار ،عدم افزایش صادرات غذاهاى فراورى ،مواد غذایى ،بازارهای مهم مواد غذایی ،فراوردههاى غذایى ایران ،فراوردههاى غذایى ،غذایى ،بازدارنده صادرات مواد ،پرسشنامه ،مصرف‌کنندگان فراورده‌هاى مواد غذایى ایرانى ،کشور به امارات متحده ،مصرف‌کنندگان فراوردههاى غذایى ایرانى ،شناسایى برخى موانع مهم صادرات ،توزیع براى صادرات فراوردههاى ،اجراى تحقیق جهت آزمون فرضیه‌هاى ،امارات متحده عربی ،تجارت

طبق تحقیقات انجام شده بیشترین مزیت نسبی ایران برای وارد شدن به عرصه تجارت بین‌الملل مربوط به‌ فرآورده‌های صنایع تبدیلی غذایی(غذاهای فراوری شده)است.با این حال صادرکنندگان این محصول در تسخیر بازارهای منطقه‌ای و جهانی موفقیت قابل توجهی نداشته‌اند.طبعا این ناکامیها را می‌توان به عوامل‌ متعددی نسبت داد اما به نظر می‌رسد مهمترین آن عوامل عدم برخورد کارشناسی در بخش تجارت و بازاریابی‌ بین‌المللی بوده باشد.پژوهش حاضر با تمرکز بر یکی از بازارهای مهم مواد غذایی فراوری شده و یکی از همسایگان کشورمان یعنی امارات متحده عربی درصدد شناسایی برخی موانع مهم صادرات غذاهای فراوری‌ شده از دیدگاه مشتریان این بازار برآمده است.بدین منظور با تهیه و توزیع سه پرسشنامه متفاوت(به دو زبان‌ فارسی و انگلیسی)برای کسب نظر از واردکنندگان،فروشندگان و مصرف‌کنندگان فراورده‌های مواد غذایی ایرانی در کشور امارات تلاش به عمل آمد تا فرضیه‌های تحقیق آزمون شوند.جهت آزمون فرضیه‌ها از روش‌های آماری‌ ناپارامتری چون آزمونهای دو جمله‌ای،فریدمن،کروسکال و الیس و (U) من-ویتنی استفاده گردیده است. در بخشی دیگر از تحقیق محقق سعی کرده است با استفاده از مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی (A.H.P) و طراحی پرسشنامه ویژه‌ای(به دو زبان فارسی و انگلیسی)برخی خصوصیات مطلوب یک محصول غذایی از نظر مصرف‌کنندگان بازار مواد غذایی امارات و نیز برخی عوامل مؤثر بر فرایند تصمیم‌گیری آنان در انتخاب‌ یک محصول غذایی را شناسایی نماید. در پایان باتوجه به نتایج حاصل از تحقیق پیشنهادهایی برای مسئولین مربوط،تولیدکنندگان و صادر کنندگان غذاهای فراوری شده کشور و پژوهشگران آتی،ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"عوامل مهم بازدارنده صادرات مواد غذایی فراوری شده کشور به امارات متحده عربی دکتر حسین رحمان سرشت(استاد دانشگاه علامه طباطبایی) عبد العزیز شمسایی(کارشناس ارشد مدیریت بارزگانی) چکیده طبق تحقیقات انجام شده بیشترین مزیت نسبی ایران برای وارد شدن به عرصه تجارت بین‌الملل مربوط به فرآورده‌های صنایع تبدیلی غذایی(غذاهای فراوری شده)است. بدین منظور با تهیه و توزیع سه پرسشنامه متفاوت(به دو زبان فارسی و انگلیسی)برای کسب نظر از واردکنندگان،فروشندگان و مصرف‌کنندگان فراورده‌های مواد غذایی ایرانی در کشور امارات تلاش به عمل آمد تا فرضیه‌های تحقیق آزمون شوند. پزوهش حاضر برای نخستین بار سعی دارد با انجام تحقیقی در این کشور و نظر خواهی مستقیم از مشتریان بازار،هدف(واردکنندگان،فروشندگان و مصرف‌کنندگان فراروده‌های غذایی ایرانی در امارات)موقعیت فعلی محصولات ایران و موانع موجود در راه موفقیت آنها در بازار امارات را مورد بررسی قرار دهد. هدفهای تحقیق 1-شناسایی برخی موانع مهم صادرات مواد غذایی فراوری شده کشور به امارات از دیدگاه مشتریان بازار هدف(اعضاء کانال توزیع و مصرف‌کنندگان) 2-شناسایی برخی ویژگیهای مطلوب فراورده‌های غذایی از دیدگاه مصرف‌کنندگان و برخی عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان در مورد انتخاب یک محصول غذایی فرضیه‌های تحقیق فرضیه‌های این تحقیق بر مبنای اصول بازاریابی علمی و با استفاده از نقطه‌نظرات تنی چند از کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار فراوردههای غذایی امارات تدوین شده‌اند. پ)است که ابتدا به توضیح اجرای روش اول و سپس روش دوم می‌پردازیم: الف-روش اجرای تحقیق جهت آزمون فرضیه‌های تحقیق جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل سه گروه واردکنندگان،فروشندگان و مصرف کنندگان غذاهای فراوری شده ایرانی در کشور امارات متحده عربی است که برای هر گروه پرسشنامه جداگانه‌ای به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.