خلاصه ماشینی:
"در طول مدت برگزاری جشنواره پساز هر فیلمی سر در گریبان میماندیم کهبه راستی ما را چه میشود؟اهدافبلند و آرزوهای دور را چه شد؟یارانکجایند که این گونه انسان-ماشینها باآرزوهای کوچک،پردههای سینماینوآیین ما را تسخیر کردهاند؟ اگر از هم اکنون برای سامانبخشیدن به روند سینمای کشور فکرینشود،فردا بسیار دیر خواهد بود.
انتخاب درستبازیگران،تداوم روان داستان،ایجازهمراه با داستان چند سویه کهسویههای پنهان و آشکار فراوانی دردرون خود نهفته دارد،فیلم«عروس»رادر سینمای ایران ممتاز کرده است کهرویکرد گرم تماشاگران آن فیلم را بهصدر فروش تاریخ سینمای ایرانکشاند.
«خاکستر سبز»را البته اگر کسدیگری میساخت،شاید چنان بر آنخرده نبود،ولی ساخت آن توسطکارگردانی که فیلمهای با شکوهی چون«دیدهبان»،«مهاجر»و«از کرخهتا راین»را ساخته تامل برانگیز است،بهواقع اگر«خاکستر سبز»در سرزمینبوسنی هرزگوین به نمایش در آید چهعکس العملی را بر خواهد انگیخت وآنان دربارۀ مردانی که پلاکهای افتخارهشت سال دفاع مقدس برا با خوددارند،چه خواهند اندیشید؟ حاتمیکیا در فیلمهای پیشین خودبرای انتخاب بازیگران به سراغ کسانیمیرفت که تیپوار ویژگیها و شخصیتمورد نظر را القا کنند و به علتخصیصههای ویژۀ این شخصیتهامعمولا بازیگران خود را از میانچهرههای ناشناخته انتخاب میکرد واین عاملی مهم وقوی در پیوندتماشاگر با شخصیتها بوبد،چون همشخصیتها خوب پرداخت میشدند وهم آنکه این چهرههای ناشناختهت هیچگونه پس ذهنیتی برای تماشاگرانایجاد نمیکردند و این اوج،همذاتپنداری و کشش در فیلمهای حاتمیکیا بیش از هر چیز متکی برشخصیتهاست.
هر چند آتیلا پسیانیبازیگر اصلی فیلم«خاکستر سبز»درایفای نقش توانمند و پر قدرت است،امابه علت ویژگیهای خاص شخصیت فیلم«خاکستر سبز»هیچ گاه نتوانسته القاکنندۀمت این شخصیتها باشد(با توجه بهاینکه در این فیلم نقش دو تن را بازیمیکند)و در نتیجه یکی از نقاط قوتفیلمهای حاتمیکیا در این فیلمبیرنگ شده است."