Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر نظریه سلسله مراتبی بودن نیازها در ایجاد انگیزش

نویسنده: ؛

کلید واژه های ماشینی : نظریهء سلسله‌مراتب نیازهای مازلو ،مازلو ،سلسله‌مراتب نیازهای مازلو ،سلسله‌مراتبی بودن نیازها ،نیازهای مازلو ،نظریه سلسله‌مراتب ،سلسله‌مراتبی بودن ،نظریه مازلو ،هرزبرگ ،ایجاد انگیزش ،بخش سلسله‌مراتبی بودن ،نیازهای اساسی ،نیازهای اساسی کارشناسان شرکت ،انگیزشی ،سلسله‌مراتب نیازهای اساسی ،نیازهای کارکنان ،نیازهای اساسی مازلو ،طبقه‌بندی نیازهای اساسی ،نیازهای اساسی کارکنان ،نظریه انگیزشی ،شدید ،نیازهای ایمنی ،نظریه‌های مهم انگیزشی ،انگیزشی مازلو ،فرهنگهای متفاوت با فرهنگ ،مدل هرزبرگ ،شرکتهای تولیدی در ایران ،نیازهای اساسی کارگران ،کاربرد نظریه‌هایی ،مورد آزمون

بکارگیری نتایج تحقیقات دیگران،به ویژه آن دسته از پژوهشهایی که از قدرت و پایایی کافی برخوردار بوده و تقریبا در سطح وسیع ملی و جهانی کاربرد دارند،کاری‌ عاقلانه و مقرون به نتیجهء مثبت و اثربخش است.تکرارپذیری نتایج واحد تحقیقات‌ علمی،کاربران را در استفادهء مطمئن‌تر از آن تحقیقات یاری خواهد داد و در خصوص‌ کاربرد نظریه‌هایی که امکان به وجود آمدن تغییراتی در کلیت آن و یا بخشی از آنها در فرهنگ‌های مختلف وجود دارد،شرط احتیاط آن است که در این خصوص آزمون‌های‌ تکرارپذیری صورت گیرد. یکی از نظریه‌های مهم انگیزشی در مدیریت،نظریهء سلسله مراتب نیازهای مازلو است.این نظریه در برخی از آزمونها در فرهنگهای متفاوت با فرهنگ جامعه امریکایی‌ (در زمان انجام این تحقیق)در بخش سلسله مراتبی بودن طبقات نیازهای کارکنان در سازمانها،دارای روایی و پایایی نبوده و در نتیجه،این بخش از نظریه در این کشورها مورد استفاده تصمیم‌گیران قرار نمی‌گیرد.در ایران نیز این نظریه در چندین شرکت مورد آزمون قرار گرفت که نتایج سه شرکت مختلف در مقاله حاضر مورد بررسی قرار گرفتند و چنین نتیجه‌گیری شد که در ایران نیز حد اقل در بخشهای تولید،سلسله مراتبی بودن‌ نیازهای مازلو قابل اطمینان نبوده و تصمیم‌گیران نباید به‌طور قاطع به آن استناد کرده و بر مبنای آن تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی نمایند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.