Skip to main content
فهرست مقالات

شیبه سازی سیستم صف خط اتوبوسرانی

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 69 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : اتوبوس، سیستم صف خط اتوبوسرانی، سیستم صف خط اتوبوس، به‌سازی سیستم صف خط اتوبوسرانی، عملکرد سیستم صف خطوط اتوبوسرانی، سیستم، سیستم صف خطوط اتوبوسرانی شهری، تغییرات متغیرهای اصلی خط اتوبوسرانی، بهبود عملکرد سیستم صف خطوط، خروج مسافر کم‌حوصله از ایستگاه

یکی از مهمترین مسایل پیش روی مدیران امروزی،چگونگی تامین،تخصیص و بهره‌برداری از منابع محدود،دستیابی به بهترین عملکرد است.سیستم‌های حمل‌ونثل‌ شهری نیز با چنین مسایلی مواجه هستند.این سیستم‌ها،بنا به تأثیر عمیقی که بر سیستم‌های اقتصادی،اجتماعی و سیاسی دارند،باید علاوه بر درآمدزایی،رضایت‌ مسافران و حیثیت اجتماعی خود را نیز مد نظر قرار دهند.در این مقاله،برای بهبود عملکرد سیستم صف خطوط اتوبوسرانی شهری در تهران،یک مدل شبیه‌سازی ارایه‌ شده است.به وسیلهء این مدل،چگونگی رفتار سیستم در موقعیتهای گوناگون بررسی و یک‌"سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری‌"1برای آن،ارایه گردیده است.با استفاده از این‌ سیستم،می‌توان تاثیر تغییرات متغیرهای اصلی خط اتوبوسرانی را بر کلیت سیستم،به ویژه‌ خروجی‌های آن مشاهده نمود.در این تحقیق به عنوان نمونه خط 427 اتوبوسرانی شرکت واحد اتوبوسرانی از میدان نازی آباد تا میدان انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"ثابتها در این‌ سیستم عبارتند از: -ظرفیت اتوبوسها -تعداد اتوبوسها -تعداد ایستگاههای مسیر رفت/برگشت ت-شمارنده‌های آماری متغیرهایی هستند که برای نگهداری اطلاعات آماری عملکرد سیستم،به کار میروند[4]: -میزان کل بیکاری اتوبوسها در ایستگاه اول رفت/برگشت -تعداد کل اتوبوسهای وارد شده به ایستگاه اول رفت/برگشت -تعداد کل افرادی که سوار اتوبوس شده‌اند -تعداد کل افراد کم‌حوصله -مجموع زمانهای انتظار افراد در هر ایستگاه -تعداد کل افراد مراجعه‌کننده به هر ایستگاه -تعداد کل افراد مراجعه‌کننده به هر ایستگاه -میانگین طول صف برای هر ایستگاه 2-گام دوم:مدل‌سازی سیستم مورد بررسی در صورت تعیین شدن نحوهء ارتباط بین اجزاء،رویدادها و متغیرها و چگونگی‌ تأثیرگذاری رویدادها بر متغیرها به کمک قواعد تصمیم‌گیری،مدلی از سیستم به وجود می‌آید. الف)اگر به هنگام ورود فرد،اتوبوسی در ایستگاه باشد و ظرفیت اتوبوس تکمیل نباشد: فرد بدون این که داخل صف شود به اتوبوس وارد می‌شود و متغیر وضعیت‌"تعداد افراد حاضر در اتوبوس‌"تغییر می‌کند. همان‌گونه که در شکل شمارهء 3 مشاهده می‌شود واکنش سیستم چنین می‌باشد: الف-در صورتی که اتوبوس از صف اتوبوسهای اولین ایستگاه،به ایستگاه اول رفت/برگشت‌ برسد در این صورت: -به تعداد اتوبوسهایی که در ایستگاه قرار گرفته‌اند،یک واحد اضافه می‌شود. علاوه بر تصمیمات یادشده برای بهبود عملکرد سیستم،می‌توان موارد دیگری را ینز اعمال کرد از جمله: -ایجاد تسهیلاتی جهت سرعت بخشیدن به سوار و پیاده شدن مسافران -نصب سیستم اطلاعاتی مناسب مربوط به ایستگاهها و مسیر حرکت در داخل اتووبسها و ایستگاهها -تنظیم فاصلهء زمانی حرکت اتوبوسها و سرعت آنها با توجه به شرایط بازه‌های زمانی‌ مختلف مدل یادشده را می‌توان به سایر خطوط و دیگر سیستمهای حمل‌ونقل شهری تعمیم‌ داد و در آنها نیز به کار گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.