Skip to main content
فهرست مقالات

الگوی آمیخته ارتباطات و پیشبرد برای صنعت گردشگری ایران با نگرش به فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1382 - شماره 37 و 38 علمی-ترویجی (28 صفحه - از 49 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : فرآیند تصمیم‌گیری گردشگران بین‌المللی ،صنعت گردشگری ایران ،فرآیند تصمیم‌گیری گردشگران ،تصمیم‌گیری گردشگران بین‌المللی ،گردشگران بین‌المللی در خرید ،گردشگران بین‌المللی ،صنعت گردشگری ،پیشبردی ،الگوی آمیخته‌ی ارتباطات ،صنعت گردشگری در ایران ،گردشگری ایران ،تصمیم‌گیری گردشگران ،پیشبرد در خدمات گردشگری ،انتخاب مقصد سفر ،آمیخته‌ی ارتباطات ،فرآیند تصمیم‌گیری ،گردشگران بین‌المللی در انتخاب ،توسعه‌ی صنعت گردشگری ،اطلاعاتی در فرآیند تصمیم‌گیری ،گروه از گردشگران بین‌المللی ،انتخاب مقصد ،گردشگری در ایران ،مورد صنعت گردشگری ایران ،خرید سفر ،رفتار خریدار ،منبع اطلاعاتی در فرآیند ،خریدار ،خدمات گردشگری ،مقصد سفر ،سفر به ایران

به منظور دستیابی به الگوی مناسبی برای آمیخته‌ی ارتباطات و پیشبرد1در صنعت‌ گردشگری ایران،چارچوب نظری فرآیند تصمیم‌گیری گردشگران بین‌المللی در خرید سفر،که محور اصلی فعالیت‌های گردشگری هستند مطالعه و بررسی می‌شود و تأثیر مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی مختلف براین فرآیند،مورد آزمون و سنجش قرار می‌گیرد. برای هرچه واقعی‌تر شدن آمیخته‌ی موردنظر برای ایران،عمدتا پاسخ‌های‌ گردشگران اروپایی و امریکایی مسافر به ایران در فاصله‌ی زمانی شهریور1379 تا فروردین 1380 به مدت 8 ماه به سئوال در مواردی از قبیل مجاری ارتباطی و منابع‌ اطلاعاتی آنها برای تصمیم‌گیری در خرید سفر،محرک‌های اولیه برای انتخاب مقصد سفر،عوامل انگیزشی و ضدانگیزشی در انتخاب مقصد سفر،شیوه و دوره سفر آنان، انتظارات آنان از سفر انجام شده و رضایت و عدم‌رضایت آنان در سفر به ایران مدنظر قرار گرفت.پاسخ‌های گردشگران به خصوص در صورت تطبیق با یافته‌های پژوهش‌های دیگر در طراحی الگوی پیشنهادی برای آمیخته‌ی ارتباطات و پیشبرد در ایران به کار گرفته شد. یافته‌های این پژوهش منتج به انجام تغییرات و اصلاحاتی در الگوی محرک- پاسخ‌1رفتار خریدارسفر1میدلتون‌2(1994)شد و تحلیل‌های آماری پژوهش بیانگر آن است که منابع اطلاعاتی شخصی غیرقابل کنترل(ارتباطات دهان به دهان)3یا تبلیغات مردمی،مؤثرترین مجرای ارتباطی و منبع اطلاعاتی در فرآیند تصمیم‌گیری‌ گردشگران بین‌المللی در خرید سفر و انتخاب مقصد آنان است.براین اساس،آمیخته‌ی‌ پیشبرد در خدمات گردشگری رتبه‌بندی و ضمن ارائه‌ی الگوی آمیخته‌ی ارتباطات و پیشبرد4برای توسعه‌ی صنعت گردشگری در ایران،نظام ارتباطات بازاریابی در این‌ صنعت بازسازی شد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.