Skip to main content
فهرست مقالات

الگوی آمیخته ارتباطات و پیشبرد برای صنعت گردشگری ایران با نگرش به فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (28 صفحه - از 49 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : گردشگری ،فرآیند تصمیم‌گیری گردشگران بین‌المللی ،مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی ،صنعت گردشگری ایران ،سفر ،تصمیم‌گیری گردشگران بین‌المللی در خرید ،گردشگران بین‌المللی ،گردشگران بین‌المللی در خرید سفر ،الگوی آمیخته‌ی ارتباطات ،ایران ،پیشبرد ،منبع اطلاعاتی در فرآیند تصمیم‌گیری ،مقصد ،صنعت گردشگری ایران با نگرش ،بازار ،انتخاب مقصد سفر ،پژوهش ،توسعه‌ی صنعت گردشگری در ایران ،گردشگران بین‌المللی در انتخاب مقصد ،بازاریابی ،خرید سفر و انتخاب مقصد ،خریدار ،چارچوب نظری فرآیند تصمیم‌گیری گردشگران ،تصمیم‌گیری گردشگران بین‌المللی در انتخاب ،محرک‌های ،سفر گردشگران بین‌المللی ،خدمات گردشگری ،تصمیم‌گیری در خرید سفر ،نظام ارتباطات بازاریابی ،فرآیند تصمیم‌گیری خرید گردشگران

به منظور دستیابی به الگوی مناسبی برای آمیخته‌ی ارتباطات و پیشبرد1در صنعت‌ گردشگری ایران،چارچوب نظری فرآیند تصمیم‌گیری گردشگران بین‌المللی در خرید سفر،که محور اصلی فعالیت‌های گردشگری هستند مطالعه و بررسی می‌شود و تأثیر مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی مختلف براین فرآیند،مورد آزمون و سنجش قرار می‌گیرد. برای هرچه واقعی‌تر شدن آمیخته‌ی موردنظر برای ایران،عمدتا پاسخ‌های‌ گردشگران اروپایی و امریکایی مسافر به ایران در فاصله‌ی زمانی شهریور1379 تا فروردین 1380 به مدت 8 ماه به سئوال در مواردی از قبیل مجاری ارتباطی و منابع‌ اطلاعاتی آنها برای تصمیم‌گیری در خرید سفر،محرک‌های اولیه برای انتخاب مقصد سفر،عوامل انگیزشی و ضدانگیزشی در انتخاب مقصد سفر،شیوه و دوره سفر آنان، انتظارات آنان از سفر انجام شده و رضایت و عدم‌رضایت آنان در سفر به ایران مدنظر قرار گرفت.پاسخ‌های گردشگران به خصوص در صورت تطبیق با یافته‌های پژوهش‌های دیگر در طراحی الگوی پیشنهادی برای آمیخته‌ی ارتباطات و پیشبرد در ایران به کار گرفته شد. یافته‌های این پژوهش منتج به انجام تغییرات و اصلاحاتی در الگوی محرک- پاسخ‌1رفتار خریدارسفر1میدلتون‌2(1994)شد و تحلیل‌های آماری پژوهش بیانگر آن است که منابع اطلاعاتی شخصی غیرقابل کنترل(ارتباطات دهان به دهان)3یا تبلیغات مردمی،مؤثرترین مجرای ارتباطی و منبع اطلاعاتی در فرآیند تصمیم‌گیری‌ گردشگران بین‌المللی در خرید سفر و انتخاب مقصد آنان است.براین اساس،آمیخته‌ی‌ پیشبرد در خدمات گردشگری رتبه‌بندی و ضمن ارائه‌ی الگوی آمیخته‌ی ارتباطات و پیشبرد4برای توسعه‌ی صنعت گردشگری در ایران،نظام ارتباطات بازاریابی در این‌ صنعت بازسازی شد.

خلاصه ماشینی:

"پژوهشگر با شناسایی بازار هدف گردشگری ایران جلب گردشگران بین‌المللی بیشتر به کشور،دعوت افراد و گروههای زیر را پیشنهاد می‌کند-مدیران روابط عمومی و مسئولان سازمانهای بازنشستگی کشورهای بازار هدف-اعضای هیئت رئیسه و هیئت امنای انجمن‌ها و کلوبهای مختلف که افراد مسن با درآمد متوسط در آن عضویت دارند-مسئوولان انجمن‌های شهری در کشورهایی که نرخ رشد افراد مسن در ترکیب سنی جامعه آنها رو به افزایش است-مدیران آژانس‌ها یا دفاتر خدمات مسافرتی کشورهای مختلف- مسئولان و برگزارکنندگان تور در کشورهای بازار هدف-مدیران گروهها و مسئولان دانشکده‌ها و دانشگاهها و اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی کشورهای مختلف-خبرنگاران،گزارشگران و مدیران مسئول نشریات و مجلات تخصصی گردشگری و سایر مجلات و روزنامه‌هایی که مخاطبین آنها افراد مسن هستند-به‌طور کامل دعوت از آن گروه از افرادی که رهبران عقیدتی و گروههای مرجع و منابع اطلاعاتی شخصی مورد اعتماد برای بازار بالقوه گردشگری ایران هستند. با این وجود،موضوعاتی که در حین انجام این پژوهش و پس از آن به نظر رسید تا دیگر پژوهشگران با پژوهش‌های بعدی بتوانند در همین زمینه به تدوین سیاست‌های کلی و رفع مشکلات کلان کشور کمک کنند عبارتست از: الف-موضوعات پیشنهادی در ارتباط با موضوع این پژوهش 1-ارائه‌ی راهبرد بکارگیری موثر مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی غیرشخصی در خرید سفر گردشگران بین‌المللی 2-ارائه‌ی راهکار کاهش تاثیر عوامل ضدانگیزشی در فرآیند تصمیم‌گیری گردشگران بین‌المللی 3-مقایسه‌ی تأثیر بازاریابی داخلی،بازاریابی خارجی و بازاریابی متقابل در بازاریابی خدمات گردشگری 4-بررسی خصوصیات روانشناختی،شناسایی نیازها و گرایش‌های گردشگران بین‌المللی علاقمند به ایران ب-سایر موضوعات پیشنهادی در ارتباط با صنعت گردشگری ایران 1-بررسی نقش منابع انسانی در توسعه‌ی صنعت گردشگری و ارائه‌ی الگویی برای اشتغال بهینه نیروهای انسانی مختلف در صنعت گردشگری ایران 2-بررسی آثار مثبت و منفی تعامل فرهنگی بین جامعه میزبان و گردشگران بین‌المللی در پژوهش گردشگری پایدار در ایران 3-مطالعه‌ی مدیریت کیفیت جامع در کلیه‌ی سازمانهای فعال صنعت گردشگری اعم‌از هتلها،رستورانها،موزه‌ها،اماکن دیدنی،دفاتر خدمات مسافرتی،سازمانهای حمل‌ونقل،مراکز اطلاعات گردشگری،نیروهای انتظامی،گمرکات،مراکز تولید و فروش صنایع دستی و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.