خلاصه ماشینی:
"ایجاد نقش و نگار بر ابزار کار ومحل زندگی و اشیاء روزمره از زمانهای بسیار کهن در این دیار وجودداشته و در این میان نقوش سفالینهها که خود نیز نوعی بیان فکر است{P(*)عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریزP} تجلی آموزههایادبی و اخلاقی در هنر اسلامیمطالعه موردی:سفالینههای منقوش به کتیبه نیشابوری آزاده یقعوبزاده{P*P} چکیده {IBمحور هنر اسلامی بر پایه تعالیم دین اسلام گذاشته شدهاست،تعلیماتی که معنی را مرکز ثقل خود قرار داده و هنرمندمسلمان را از کشیدن عینیات به ذهنیات سوق داده شود.
در تصاویر 3 و 4،متن هردو کتیبه بدین شرح است:«الحرصعلامه الفقر»تنگ نظری نشانهتهیدستی است،که از جملات قصار(به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویر 3:کاسه منقوش بهرنگ قهوهای موزه لوسآنجلس(همان:163) (به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویر 4:کاسه منقوش بهرنگ قهوهای تیره موزه ایرانباستان(همان 57) کتیبههای سفالینههای نیشابور: ظروف سفالین لعابدار با تزیینات کتیبهای که انوع آن از سده سومه-ق به وسیله سفالگران سامانی در نیشابور و ماوراء النهر تولید شده است،از محصولات ممتاز سفالگری دوران تمدن اسلامی به شمار میرود.
از دیگر مضامین اعتقادی در کتیبهها،سفارش به تفکر پیش از هر عملمیباشد،چنانچه در چند نمونه آمده:«التدبیر قبل العمل یؤمنک من الندم»&%17527HMKG175G% «تفکر پیش از انجام کارها از پشیمانی باز میدارد»که از جملات قصارمولای متقیان علی(ع)میباشد(همان:80)یا در کتیبه دیگری:«و عاجزالرأی مضیاع لفرصته حتی اذافات امر عاتب القدرا»:«و کسی که از فکرکردن عاجز است،فرصتهایش را از دست میدهد و زمانی که کار از کارگذشته،سرنوشت را ملامت میکند»از اشعار یحیی بن زیاد4."