خلاصه ماشینی:
"هرچند(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 6:گلیم تمام ابریشم زربفت،115*255،کاشان،قرن 11 هجری،مجموعه ویتلسباخ،(پوپ،1387،1269) (به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 7:گلیم ابریشم سیمین،احتمالا تبریز،139*249،اوایلقرن 17 میلادی،موزه لوور،(پوپ،1262،1387) (به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 8:گلیم تمام ابریشم زربفت،132*261،کاشان،قرن 10 ه ق،موزهواشنگتن دیسی،(پوپ،1262،1387) (به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 9:تمام ابریشم زربفت،159*389،کاشان،قرن دهم هجری،موزه رزیدانس مونیخ،(پوپ،1264،1387) (به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 10:گلیم تمام ابریشم زربفت،135*246،کاشان،قرن 10 هجری،موزۀ مونیح،(پوپ،1267،1387) (به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 11:گلیم تمام ابریشم زربفت،138*220،یزد،اواخر قرن 10 هجری واوایل قرن یازدهم هجری قمری،مجموعهکنتس دوبهاگ،(پوپ،1387،1266) &%17529HMKG175G% مرور منابع تاریخ فرش نشان میدهد شاخصترین کفپوشی که دردورهی بعد از صفوی همچنان به تولید آن اهمیت داده شده فرشبافیاست با وجود شناسایی ظرفیتهای کاربردی و زیباییشناسانهی گلیمبافیدر دورهی صفوی با منسوخ شدن گلیمبافی این دوره در دورههای بعد توجهکمتری به آن شده و بافت آن بنا به روال معمولا(تولید منطقهای و برآوردننیازهای محلی)ادامه پیدا میکند.
»(فریه،159،1374) منابع: {E1-آذرپاد،حسن،فرشنامهی ایران،موسسه مطالعات و تحقیقاتفرهنگی،تهران،1372 2-پوپ،آرتور ابهام،هنر ایران،ترجمهی سیروس پرهام و همکاران،علمی فرهنگی،تهران،1387 3-پرهام،سیروس،دستبافتههای عشایری فارس،جلد اول،امیرکبیر،تهران،1371 4-حصوری،علی،مبانی هنرهای سنتی،چشمه،تهران،1381 5-ژوله،تورج،پژوهش در فرش ایران،یساولی،تهران،1381 6-شاردن،سفرنامه،ترجمهی اقبال یغمایی،توس،تهران،1375 7-صور اسرافیل،شیرین،طراحان بزرگ فرش ایران،سروش،تهران،1381 8-فریه،دبلیو،هنر ایران،تهران،1350 9-هال،ویوسکا،گلیم،ترجمهی نیلوفر الفت شایان،کارنگ،تهران،1377 10-یار شاطر،احسان،خط و خوشنویسی،تهران،1384 مقاله فارسی: 1-تقوینژاد،نسرین،بررسی نقوش گرفتوگیر در فرشهای دورهصفوی،گلجام،شماره 9،بهار 1387E} پایاننامه فارسی: {E1-زارع اصل،بررسی طرح و نقش فرش قاجار،پایاننامهی کارشناسیرشتۀ فرش دانشگاه هنر،1388 2-عسکریان،اکرم،بررسی کلی وضعیت گلیمبافی در ایران،پایاننامهرشته کارشناسی فرش دانشگاه سهند تبریز،1380E} مصاحبهها: 1-مصاحبه با آقای ساریخانی سرپرست سابق گنجینه دوران اسلامیموزه ملی 2-مصاحبه با خانم پرهیزگار کارشناس موزه فرش منابع لاتین: {E1- euqitnA,evaewtalf naisreP,zivrap,ilovanaT 8891,bulc srotcwlloc 2- 3591,nodnoL,teprac naisreP ehT,liceC,sdrawdE E} &%17530HMKG175G% رنگرزی در گلیمهای صفوی تنوع قابل توجه طیفهای رنگی در گلیمبافی صفویه نشان از پیشرفتبالای رنگرزی در این عصر دارد."