Skip to main content
فهرست مقالات

تئوری عامه در مدیریت دولتی: پیش شرطهای تدوین تئوری عامه

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (32 صفحه - از 149 تا 180)

کلید واژه های ماشینی : عامه، مدیران، تئوری عامه در مدیریت دولتی، مدیریت دولتی، شهروندان، سیاسی، مشتری، منافع، مدل، گروههای ذینفع

در عبارت‌"مدیریت اداره امور عمومی‌"که در ایران به‌"مدیریت دولتی‌"معروف‌ شده است( (Public Administration ،واژه Public به چه معناست؟براساس معنا و مفهومی که واژه عامه به خود می‌گیرد سیاست‌ها و خطمشی‌های مدیریت دولتی شکل‌ گرفته و بی‌تردید براساس آن عمل می‌شود.در مدیریت دولتی کدام تعبیر از عامه، تصویری واقعی‌تر از Public را ارائه می‌دهد:پلورالیزم،مصرف‌کننده،مشتری، نمایندگان منتخب یا شهروند.در این مقاله ضمن بررسی تفاسیر مختلف و مدلهای‌ متعدد مفهوم عامه،بیش‌نیازهایی برای تدوین تئوری عامه در مدیریت دولتی ایران ارائه‌ می‌دهیم.

خلاصه ماشینی: "در این مقاله دو رویکرد کلی که خود دارای مفاهیمی مختلف از عامه هستند مورد بررسی قرار داده و در پایان هر رویکرد عناصر متشکله را باهم مقایسه کرده و در نهایت پیش شرطهای لازم برای تدوین تئوری عامه در مدیریت دولتی ایران ارائه می‌دهیم. به علت فقدان نسبی اجماع نسبت به مضمون اصطلاح"عامه"،وضعیت فوق ابهام بیشتری به خود گرفته است،اگر چه در ادبیات مدیریت دولتی مفاهیم مرتبطی نظیر منفعت عامه،ارادۀ همگانی،خیر عموم وجود دارد که عالبا برای اشاره به‌معنای"عامه"مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر عامه مردم حق انتخاب خود را به طریقی محدود اعمال می‌کنند،و اگر مردم در کنار این امر،در امور عمومی غیرفعال هستند آیا با دولتی طرف نیستم که از حداقل حمایت مردمی برخوردار است؟منتقدترین اندیشمند نسبت به این دیدگاه از عامۀ باربر(1986)است که اظهار می‌دارد: اصل نمایندگی،مسئولیت غایی افراد نسبت به ارزشها،باورها و اقداماتشان را از افراد می‌دزدد. کسانی که بیش از حد بر دیدگاه نمایندگی از مفهوم عامه در مدیریت دولتی تاکید دارند به خوبی می‌دانند که بسیاری از شهروندان و گروههای شهروندی غالبا افراد منتخب را بازنمای خواسته‌های خود نمی‌بیند. بنابراین،گام‌های کاربردی‌تری پیشنهاد کرد که دموکراسی قوی را درون نوعی چارچوب نهادی قرار داده که توان بالقوه آن می‌تواند به‌عنوان یک عمل مورد ارزیابی قرار گیرد(ص 262)عناصر این چارچوب اداری به شرح زیرند: 1-مجالس محلی و منطقه‌ای 2-جلسات تلویزیونی شهری و همکاری‌های ارتباطاتی شهری 3-آموزش مدنی و دسترسی مساوی به اطلاعات 4-نهادهای مکمل از جمله جلسات نمایندگی شهری 5-فرآیند همه‌پرسی محلی و منطقه‌ای و ملی 6-رأی‌گیری الکترونیک 7-رویکرد بازار محوری به انتخاب عمومی 8-انتخاب بر مبنای قرعه:ترتیب‌دهی منظم،گردش و پرداخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.