چکیده:
پای نهادن به عرصه تجارت و رقابت با دیگر کشورها در دستیابی به سهم بیشتری از بازارهای بین المللی،مستلزم تحولات بنیادین در مدیریت بنگاههای اقتصادی است. بدون شک تعامل بین مدیریت بنگاههای اقتصادی و محیط رقابتی بازارهای جهانی، رشد و بالندگی نهاد مدیریت را در پی خواهد داشت و از این منظر نیز صادرات،موتور محرکهی بنگاههای اقتصادی برای ورود آنها به عرصهی رقابت بین المللی و در نتیجه، بهبود و ارتقاء مدیریت در آنها محسوب میشود. دو عامل مهم دولت و استراتژیهای بنگاهها،ارکان اساسی توفیق در بازارهای جهانی است و در این میان،بخش عمدهای پژوهشهای اخیر در کشور،متوجه نقش دولت و وظایف آن در قبال بسترسازی برای تحقق هدفهای مربوط به تجارت خارجی بوده است و نقش و وظایف بنگاهها،اگرچه مورد عنایت قرار گرفته ولی مستلزم کنکاش و توجه بیشتری است.پژوهش حاضر،این موضوع را به عنوان چالش اساسی خود انتخاب کرده و سعی دارد رابطهای بین راهبردهای بنگاهها و صادرات آنها را مورد مطالعه قرار دهد.نتایج تحقق حاکی از وجود نوعی رابطهی قوی بین نوع راهبرد و عملکرد است و با استفاده از مدلهای مدیریت راهبردی میتوان توجیه مناسبی برای روند کاهشی صادرات کشور در فاصله سالهای 1373 تا 1377 ارائه داد.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس صادرکنندگانی ایرانی را نیز میتوان از نظر راهبرد بازار/محصول به
راهبرد صادرکنندگانی ایرانی کدام است و آیا بین راهبرد آنها و رفتار صادرات رابطه وجود
فتحی(1377)با استفاده از سیستم معادلات ساختاری نشان داد صادرات صنعتی کشور نسبت به تغییرات نرخ ارز به شدت کششپذیر است.
در مورد رابطه راهبرد بازار/محصول و صادرات در ایران تحقیقات اندکی انجام شده
آن شناخت راهبرد بازار/محصول بنگاهها و تحلیل رابطه آن با رفتار صادرات باشد،
1-گروه صادرکنندگان دارای راهبرد تنوع مرتبط و محدود محصول/بازار حجم
تنوع هم در محصول و هم در بازار بر عملکرد صادرات در زمینهی نرخ رشد تاثیر دارد.
شکل 4:رابطهی نرخ رشد صادرات و شدت تنوع محصول/بازار
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 7:مقایسه سطح کارایی برحسب نوع تنوع محصول
بین راهبرد محصول و عملکرد از نظر نرخ رشد صادرات رابطهی معنیدار مثبت وجود دارد.
متوسط نرخ رشد صادرات در گروهها با راهبرد تنوع محصول بیشتر از گروه با راهبرد
شکل 8:مقایسه نرخ رشد صادرات برحسب نوع راهبرد محصول
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 9:مقایسه نرخ رشد صادرات برحسب شدت تنوع محصول
شکل 10:مقایسه نرخ رشد صادرات برحسب نوع تنوع محصول
و شدت تنوع بازار و نرخ رشد صادرات رابطه معنیدار وجود دارد.
شکل 11:مقایسه نرخ رشد صادرات برحسب نوع راهبرد بازار
شکل 12:مقایسه نرخ رشد صادرات برحسب شدت تنوع بازار
صادر میکنند الزاما دارای کارایی نیستند و این نکته میتواند در توجیه رفتار صادراتی بنگاهها در فاصله 73 تا 77 مورد استفاده قرار گیرد.
نتایج پژوهش نشان میدهد علاوه بر کارایی،نوع راهبرد محصول/بازار نیز بر"