چکیده:
در دنیای معاصر،فراخوانی،تقویت و انتشار دانش سازمانی از طریق مستند سازی تجارت مدیران به عنوان یکی از محورهای اساسی مدیریت دانش،مورد توجه صاحبنظران و پژوهشگران مدیریت قرار گرفته است.مقالهی حاضر با این پیشفرض که تدوین شاخصهایی برای گزینش تجارب ارزشمند سازمانها:مقدمهای اساسی برای مستندسازی این تجارب است،پس از اشارهای کوتاه به مفهوم تجربهی سازمانی، ویژگیهای حاکم بر فرایند اتخاذ تصمیم یا تصمیمهای تشکیلدهندهی یک تجربه را به عنوان مهمترین معیارهای انتخاب تجارب مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد.در این راستا معیارهای یاد شده و مصادیق عینی آن به کمک نوعی مطالعه موردی مستند تبیین میگردد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به تعریف یاد شده از فرایند کسب تجربه و با ملاحظهی این که شاکلهی
پیچیدگی فرایند تصمیمگیری)،تعیین کرد و معیارهای یاد شده را به عنوان شاخصهای
مستندسازی این تجربه،ناشی از پیچیدگی ریشههای مساله است.
متقابل عوامل موثر در بروز مساله نیز نسبتا زیاد بود و از این طریق بر پیچیدگی تجربهی
تعامل پیامدهای بروز مساله با یکدیگر تا چه اندازه قابل پیشبینی است؟بدیهی است که
زیادی تابع قدرت تشخیص مساله،توان قضاوت و بهطور کلی مهارت و ابتکار عمل مدیر در پیشبینی موارد یاد شده است،بنابراین در این مرحله قدرت تشخیص،
مختلف سازمان از پیامدهای درون سازمانی این مساله و مجموعه تبعات سیاسی-
بنابراین تعداد و تنوع پیامدهای مساله یاد شده نسبتا قابل توجه بود.
توسعه معمولا قابل پیشبینی است؛میتوان گفت پیچیدگی ناشی ازپیشبینی پیامدهای مساله در این مورد خاص چندان زیاد نبود(اگرچه در صورت فقدان دوراندیشی کافی از
در مطالعه موردی یاد شده برای مقابله با تجمع اعتراضآمیز کارگران چند راه مختلف در برابر مدیر عامل قرار داشت؛اینگونهها به شرح زیرند:
تصمیمگیری و به طبع پیچیدگی تجربه یاد شده را افزایش داده است.
به این ترتیب هرچه مدیر در فرایند اتخاذ تصمیم راه حلهای خلاقانهتری را به
در مثال یاد شده نتایج اجرای تصمیم کوتاهمدت مدیر عامل(به حضور در محل
تاثیرگذاری متقابل این پیامدها بر یکدیگر نیز قابل توجه است.
برای تعیین امتیاز هر تجربه با استفاده از شاخصهای یاد شده(جدول شماره 1(
به عنوان نمونه ممکن است با توجه به موراد یاد شده ضریب اهمیت هزینههای یک
بررسی شاخصهای یاد شده بیانگر آن است که هرچه پیچیدگی ناشی از"