چکیده:
رویکرد نظامهای ملی نوآوری در اواخر دههی 1980 مطرح شد و در سالهای بعد مورد تدبر و مداقه بیشتر اقتصاددانان و سیاستگذاران کشورها قرار گرفت.نظام ملی نوآوری که از لحاظ تاریخی،یکی از سیستمهای فرعی اقتصاد ملی است متشکل از سازمانها و نهادهایی است که نقش اصلی در فعالیت نوآورانه در یک کشور ایفا میکنند. در رویکرد نظام ملی نوآوری،تعامل سازمانی و همینطور ایفای نقش متقابل بین سازمانها و نهادهای علم و تکنولوژی محور اساسی خطمشی دولتها است. علم و فنآوری از عناصر اصلی یک نظام ملی نوآوری هستند و رویکرد نظام ملی نوآوری در پی آشکارسازی ساختار و نقشآفرینان اصلی درگیر در فرآیندهای نوآوری است.ازاینرو کشورهای مختلف به طراحی نظامهای ملی نوآوری خاص خود پرداختهاند. الگوبرداری یا محکزنی اصطلاحی است که در طی سه دههی اخیر بهطور گستردهای در بخش کسب و کار خصوصی به وسیله تصمیمگیرندگان و در ادبیات مدیریت استفاده میشود.الگوبرداری مستلزم نوعی مقایسه عملکرد بین واحدهای مختلف تحلیل است که اهداف و رسالتهای مشابه دارند.ارزیابی عملکرد مستلزم گردآوری،بهرهبرداری و تفسیر دادههای مرتبط و مناسب است.بدین ترتیب در پی شناسایی واحد واقعی است که بهترین عملکرد را نشان میدهد و"محک"یا"بهترین علم"را تعریف میکند.محک،نقطع مرجعی را نشان میدهد که براساس آن،عملکرد میتواند مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد. در این مقاله ضمن ارائهی تعریف و معانی محکزنی و نحوهی ورود آن به ادبیات نظام ملی نوآوری،هدف از محکزنی در نظام ملی نوآوری و موانع و چالشهای فراروی آن مطرح خواهد شد و چالشهای این رویکرد برای ایران مورد بحث قرار داده خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"4-در نهایت دولت نیز بخش مهمی از نظام ملی نوآوری است.
محکزنی در نظامهای ملی نوآوری است.
و معایب مطالعات محکزنی در نظامهای ملی نوآوری مطرح و سپس توسل ایران به
نقطه مرجعی است که براساس آن عملکرد میتواند مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد.
با این وجود پژوهشهای اخیر نشان داده است که مفهوم سنجش کارایی نیز در
محکزنی نظام ملی نوآوری از محکزنی در سطح شرکت متفاوت است زیرا
تمایز دیگر بین محکزنی شرکتی و محکزنی در نظام ملی نوآوری زمانی ظهور
زیرا این امر به نوبه خود مفهوم نظام ملی نوآوری را مخدوش میسازد(21 و 2).
اقتصادی)ارزش مطالعات محکزنی نظامهای ملی نوآوری افزایش مییابد.
همه دیدگاههای مطرح شده در مورد محکزنی در نظام ملی نوآوری نشان میدهد
نظام ملی نوآوری ارائه گردید،ولی اعتبار بیشتر این استدلالها بهطور تنگاتنگی با
المللی در محیطهای نهادی در مطالعات محکزنی نظام ملی نوآوری وظیفهای پیچیده
بحث شده است که مفهوم"بهترین عمل"با ناهمگونی نظامهای ملی نوآوری که در
نوآوری این نکته به خوبی تبیین شده است که"جستجو برای بهترین عمل"بر شناسایی و
شناسایی یک چارچوب خطمشی مناسب و نوآوری افزون(که برای مثال از مطالعات محکزنی نشأت میگیرد)و اجرای آن نوعی تاخیر زمانی وجود دارد.
بنابراین ایران ممکن است در استفاده از رویکرد محکزنی در نظام ملی نوآوری با چالشهای زیر روبرو شود:
پایگاههای اطلاعاتی در مورد نظام ملی نوآوری کشورها استوار بوده است تا مرحله
چالش دیگر هزینهای است که باید برای امر محکزنی اختصاص داده شود.
اصطلاحشناسی محکزنی شرکتی در چارچوب نظام ملی نوآوری مسالهزا است و"