خلاصه ماشینی:
"و لهذا تربیت فقط در مورد جاندارهایعنی گیاه و حیوان و انسان صادق است و اگر در موردغیر جاندار این کلمه را به کار ببریم،مجازا به کار بردهایم نهاینکه به مفهوم واقعی آن شیء را پرورش دادهایم.
اگر بنا باشد یک شیءشکوفا بشود باید کوشش کرد همان استعدادهایی که در آنهست بروز و ظهور بکند اما اگر استعدادی در یک شیء نیست،بدیهی است آن چیزی را که نیست و وجود ندارد،نمیشودپرورش داد.
دورۀ شکوفایی روح مطلب دیگر این است که اساس تربیت در انسان بایدبر شکوفا کردن روح باشد.
مطلب دیگر که مطلبی اساسی است این است که ازنظر اسلامی آن چیزی که در انسان باید پرورش بیابد ودرواقع تربیت بشود چیست؟انسان دارای جسم استو یک سلسله قوای جسمانی و دارای روح است و یکسلسله قوای روحانی.
یا مثلا در دعایی در تعقیباتمیخوانیم:اللهم متعنا بأسماعنا وابصارنا و قوتنا ما احییتنا،و اجعلالنور فی بصری و البصیرة فی دینی1:آیا این تنپروری است؟نه،بلکهاگر انسان عمدا کاری کند که نورچشمش کم شود جرمی مرتکبشده است.
از نظر علمی اول باید ببینیمکه استعدادهای انسانی چهاستعدادهایی است و انسانبما هو انسان چه استعدادهاییدر کمون و بطون خود داردکه باید بروز کند؟بعد بایدببینیم که اسلام چه عنایتی بهاین استعدادها کرده و منطقاو راجع به این استعدادهاچیست؟مکتبهای مختلفاز جنبههای مختلفی به اینموضوع نگریستهاند ولیروانشناسان امروز که رویروح و روان انسان مطالعه کردهاند شاید مطالب را به شکلجامعتری بیان کردهاند.
در آن مقاله گفته شده کهاستعداد دینی استعدادی اصیل در انسان است و آن رابه حس تقدیس و حس پرستش تعبیر میکند و این غیراز حس حقیقتجویی و غیر از حس اخلاقی نسبت بههمنوعان است."