چکیده:
در این مقاله ضرورت بازنگری در مبانی اندیشهء ادارهء امور عمومی،به دلیل وقوع رخدادهای متعدد در این عرصه، مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.اندیشهء ادارهء امور عمومی که از لحاظ تاریخی ریشه در نظریهء بوروکراسی ماکس و برو نظریهء اقتصاد کلاسیک آدام اسمیت و همینطور در جوامع غربی خصوصا انگلستان قرن نوزدهم دارد برای ادارهء جوامع امروزی فاقد کارایی است و ضرورت توسعه و ایجاد رویکردهای جدید در عرصهء اداره امور عمومی با محوریت تبدیل «اداره»به«مدیریت»امری اجتنابناپذیر است.از طرف دیگر الگوی جدید،بخش عظیمی از ادبیات و مدلهای خود را از ادبیات و تجارب مدیریت بخش خصوصی به وام میگیرد.واژگان و مفاهیم صرفهء اقتصادی،اثربخشی،کارایی، مسئولیتپذیری و تحقق اهداف جایگاه خاص و ویژهای در این الگوی جدید خواهند داشت.در پایان لزوم بررسی وجوه تمایزبخش خصوصی و بخش دولتی در توسعهء الگوی جدید مدیریتی مورد توجه قرار میگیرد و ضرورت اعمال این وجوه هنگام توسعهء رویکرد جدید مورد تأکید قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"شاید اینگونه برداشت شود که عبارات متفاوتی توسط اندیشمندان این حوزه مورد استفاده قرار گرفته است لکن آنچه را که میتوان به شکل جدی و قطعی برداشت و نتیجهگیری کرد آنکه الگوی سنتی ادارهء امور عمومی(سلسلهمراتبی بوروکراتیک)کارآمدی خود را از دست داده است و جوامع نیازمند الگویی جدید در این عرصه هستند.
وجوه تمایز بخش دولتی و خصوصی اولین وجه تمایز:سودآوری یا اثربخشی همانگونه که قبلا اشاره شد کاربرد مدلها،تکنیکها و نظریات بسط یافته در بخش خصوصی در تحقق اهداف سازمانی و افزایش کارایی و اثربخشی این سازمانها،این وسوسه را در ذهن و خاطر خبرگان «علمی»و«ابزاری»بخش دولتی وارد کرده است که تجارب به دست آمده در بخش خصوصی را به بخش عمومی منتقل و آنها را در این عرصه تطبیق دهند.
سومین وجه تمایز:محدودیتهای قانونی حاکم بر این بخشها آنچه مسلم است سازمانهای دولتی مجریان قوانین و مقررات مصوب و ابلاغی از جانب مراجع ذیصلاح هستند و حیطهء عمل و تصمیم مدیران،به طور طبیعی در قالب این چارچوبهای از پیش تعیین شده تعریف میشود و دامنهء مانور و قلمرو فعالیتهای آنها کاملا تجدید نظر شده است.
(تصویرتصویر) نتیجهگیری با مرور اجمالی بر نظریات اندیشمندان و مطالعات انجام شده در خصوص رویکردهای سنتی ادارهء امور عمومی و همچنین وجوه تمایز بین بخشهای دولتی و خصوصی برای توسعهء رویکردهای جدید مدیریت عمومی باید نکات زیر مورد توجه جدی قرار گیرد: 1.
5. رویکردهای جدید مدیریت دولتی، «مدیریتگرایی»،«مدیریت دولتی نوین»، «دولت کارآفرین»که پاسخهای جدید به الزامات و شرایط عرصهء امور عمومی است مورد توجه قرار گرفته و مبانی نظری و اندیشهای آنها برای رفع نقایص و مشکلاتشان توسعه داده شوند."