Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد رشد بنگاه

نویسنده:

مترجم:

(9 صفحه - از 62 تا 70)

کلیدواژه ها :

عملکرد ،ساختار ،رفتار ،رشد بنگاه ،رویکرد ارتباط ،چرخهء عمر ،رویکرد تکاملی

کلید واژه های ماشینی : بنگاه، رشد بنگاه، رشد، فرایند رشد بنگاه، اقتصاد، اقتصاد رشد بنگاه، مدیران، بازار، محصول، نرخ رشد

در این نوشته سعی بر ارائهء مدلی است که با در نظر گرفتن محصول و عوامل هزینه،توضیحی برای فرایند رشد بنگاه ارائه کند.اینکه برای تأمین مالی سازمان،از محل ذخایر توزیع نشده استفاده کنیم یا اینکه به صدور سهام جدید و یا اوراق قرضه دست بزنیم و اینکه هر روش چه تأثیری بر فرایند رشد بنگاه دارد محل توجه قرار می‌گیرد.جدایی مالکیت از مدیریت و درجهء اختیار اعمال کنترل بر روند امور بنگاه توسط هر کدام از مدیران یا مالکان و تأثیرات آن بر فرایند رشد بنگاه‌ مورد بحث قرار گرفته است.با ارائهء دو مدل از فرایند رشد بنگاه و تبیین مسائل و مشکلات این نظریه و بر شماری راههای‌ رشد،مقاله به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری می‌رسد.

خلاصه ماشینی:

"اما تلاشهایی که برای نمایش این تفاوت به‌ ظاهر مسلم در انگیزه‌ها،بین بنگاههایی که توسط مالکان اداره می‌شوند معمول شده تاکنون‌ نتوانسته است موفقیتی در تغییر عملکردی،که‌ شاخص اندازه‌گیری آن رشد یا سود باشد نشان‌ دهد. دوم آنکه فشارهای‌ مالیاتی بر سود سهام و یا نقل و انتقالات موروثی سهام،ممکن است مدیران مالک را بیشتر به مقولهء رشد بنگاه علاقه‌مند کند،چون در این صورت‌ منافع شخی ایشان که از ناحیهء سود سهام یا افزایش ارزش سهام تأمین می‌شود منافع‌ چشمگیری نخواهد بود،و سایر منافع مالی یا غیر مالی مدیریت موفق که حاصل رشد بنگاه‌ است،عناصر مسلط در رفتار ایشان خواهد شد. در عمل،علائق مدیران اجرایی‌ ممکن است آن باشد که رشد حتی بیشتری را در اندازهء بنگاه دنبال کنند که این امر موجب‌ سرمایه‌گذاری بیشتر و به طور همزمان نرخ کاهندهء رشد و کارایی می‌شود. اما گفته می‌شود که نرخهای رشد پایینتر از سبد رقابتی،که خود حاصل سرمایه‌گذاریهای‌ ناکافی در تحقیق و توسعه و یا کارایی کمتر و امتیازات کوچکتر در عوامل غیر قیمتی کالاست، ممکن است به شکست بنگاه منجر شود. تصمیم اینکه آیا رشد یک بنگاه باید تا فراسوی مرزهای ملی نیز دنبال شود و یک بنگاه‌ ملی را به یک بنگاه چند ملیتی تبدیل کند،بسته به‌ آن است که تحلیل هزینه‌های صادرات و یا انجام‌ سرمایه‌گذاریهای خارجی این گسترش فعالیتها را توصیه کند. @چنانچه تعداد بنگاههای حداکثر کنندهء رشد که‌ آمادگی پرداختن وجه بیشتری برای خرید بنگاه‌ دیگر را دارند در اقتصاد ملی دارای اکثریت باشد (مثل ژاپن)تا شرکتهایی که(به علت استراتژی‌ بلند مدت)رفتار حداکثر کنندگی رشد را از طریق‌ ارزش‌گذاری سهام دنبال می‌کنند(مثل امریکا)، رفتار بنگاههای نوع اول در بازار رفتار مسلط خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.