چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر خانواده درمانی شناختی- رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان خانواده های در معرض طلاق است. بدین منظور24 زوج به شکل تصادفی ازمیان زوجینی که به علت مشکلات خانوادگی در خواست طلاق داشتند و جهت مشاوره و کمک به اداره بهزیستی مراجعه کرده بودند انتخاب شدند، و بصورت تصادفی در دو گروه 12 نفره (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) در مرحله پیش آزمون و پس آزمون بر روی کودکان خانواده ها اجرا و متغیر وابسته (مشکلات رفتاری کودکان) مورد اندازه گیری قرار گرفت. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای، مداخلات مبتنی بر خانواده درمانی شناختی- رفتاری را دریافت نمودند. یافته ها نشان داد که مداخلات خانواده درمانی شناختی- رفتاری احتمالا بر رفتار کودکان موثر بوده و توانسته است مشکلات رفتاری آن ها را به طرز معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش دهد.
This study is designed to investigate the effect of cognitive- behavioral family therapy on reduction of children''s behavioral problems in divorcing families. 24 couples were randomly selected from among the couples who were refferd to behzisti office for counseling ،were assigned randomly in 2 groups; control group and experimental group. The children 2 groups were evaluated by pre and post test view child symptom inventory and then children''s behavioral problems was measured. experimental group were received 8 session of the cognitive- behavioral family therapy (each sessions 90 minute). The results showed significant effect of cognitive-behavioral family therapy on reduction of children''s behavioral problems .
خلاصه ماشینی:
R:liam-E* چکیده {IBهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر خانوادهدرمانی شناختی-رفتاری برکاهشمشکلات رفتاری کودکان خانوادههای در معرض طلاق است.
یافتهها نشان داد که مداخلات خانوادهدرمانیشناختی-رفتاری احتمالا بررفتار کودکان موثر بوده و توانسته است مشکلاترفتاری آنها را به طرز معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش دهد.
با توجه به موارد ذکر شده هدف تحقیق حاضربررسی اثربخشی خانوادهدرمانی شناختی-رفتاری برکاهش مشکلات رفتاری کودکان خانوادههای در معرضطلاق{o7o}و پاسخگویی به سوال زیر است: آیا خانوادهدرمانی شناختی-رفتاری در کاهشمشکلات رفتاری کودکان خانوادههای در معرض طلاقموثر است؟ روش جامعه آماری و نمونه تحقیق تحقیق مورد نظر از نوع شبه تجربی با پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 2 نشان میدهد که پیشفرض همگنیواریانسها تأیید میگردد به عبارت دیگر تفاوت معنیداری بین واریانس نمرات اختلالات رفتاری کودکانگروههای مورد مطالعه وجود ندارد.
در جدول 3،میانگین و معناداری نمرات خردهمقیاسهای پرسشنامه 4-ISC در دو گروه آزمایش و کنترلدر مرحله پیشآزمون و پسآزمون ارائه شده است.
نتایج تحلیل کوواریانس نمرات اختلالات رفتاریکودکان در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون در جدول 4 ارائه شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که نتایج جدول 4 نشان میدهد،تفاوت بینمیانگین نمرات اختلالات رفتاری کودکان در مرحله پسآزمون در دو گروه کنترل و آزمایش معنادار است )100/0<P( .
به عبارت دیگر خانوادهدرمانی شناختی-رفتاری،اختلالات رفتاری کودکان را در مرحله پسآزمون کاهش داده است.
در این پژوهش تلفیقی از خانوادهدرمانی رفتاری(آرامسازی،تقویت رفتار،حساسیتزدایی منظم)وشناختی(آموزش حل مسأله و شناسایی تحریفاتشناختی)براختلالات رفتاری کودکان خانوادههای درمعرض طلاق مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج این تحقیقنشان میدهد که خانوادهدرمانی شناختی-رفتاریاختلالات رفتاری کودکان از جمله بیشفعال/نقصتوجه،اختلال کردار،اضطراب،ضعف تمرکز و...