چکیده:
زمینه: در سال های اخیر پژوهش در حیطه روان شناسی مثبت افزایش یافته است. بنابراین، بررسی خصوصیات روان سنجی ابزارهای پرکاربرد در این حیطه از جمله شادکامی بسیار حائز اهمیت است. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان بود. روش: بدین منظور نمونه ای شامل 428 دانشجو با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه شادکامی آکسفورد، پرسشنامه شخصیتی آیزنک، مقیاس رضایت از زندگی، مقیاس عزت نفس روزنبرگ و پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. یافته ها: ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی بازآزمایی در کل نمونه به ترتیب 90/0 و 79/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه از شش عامل رضایت از زندگی، کارآمدی، احساس خوشی، عزت نفس، اجتماعی بودن و بهزیستی تشکیل شده است. نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نشان داد که ساختار عاملی پرسشنامه، تک عاملی است. همچنین ضرایب روایی همگرا و واگرای پرسشنامه در حد بالا و قابل قبولی بود. بین دختران و پسران از لحاظ شادکامی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: یافته های پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در جامعه دانشجویان از خصوصیات روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری پایا و روا در پژوهش های روانشناختی استفاده کرد.
In recent years، the number of researches in the field of positive psychology has increased. Therefore، studying psychometric properties of the most widely used tools in this field، like happiness، is of a great importance. Objective: The present study aimed at exploring the psychometric properties of Persian version of the Oxford Happiness Questionnaire among college students. Method: Using multi-stage random sampling، 428 subjects were selected among college students and the Oxford Happiness Questionnaire، the Eysenck Personality Questionnaire، the Life Satisfaction Scale، the Rosenberg Self-Esteem Scale and the Beck Depression Inventory were distributed among them. Results: Cronbach’s alpha and test-retest coefficient for the whole sample were respectively 90% and 79%. The results of exploratory factor analysis showed that the questionnaire was involving six factors: life satisfaction، efficacy، happiness، self-esteem، sociability and well-being. The results of the confirmative factor analysis indicated that the factorial structure of the questionnaire was one-dimensional. Moreover، the coefficient of convergence and divergence validity for questionnaire was high and acceptable. There was no significant difference between males and females in happiness. Conclusion: The findings attested to the fact that the Persian version of the Oxford Happiness Questionnaire had acceptable psychometric properties and could be used as reliable and valid instrument in psychological researches.
خلاصه ماشینی:
"خصوصیات روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد در دانشجویان محمود نجفی{o1o} غلامرضا دهشیری{o2o} سولماز دبیری{o3o} منصوره شیخی{o4o} نصرت جعفری{o5o} چکیده {IBزمینه:در سالهای اخیر پژوهش در حیطه روانشناسی مثبت افزایش یافته است.
نتیجهگیری:یافتههای پژوهش بیانگر این است که نسخۀ فارسی پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد در جامعه دانشجویان از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزار پایا و روا در پژوهش روانشناختی استفاده کرد.
در تحلیل عاملی مرتبه دوم،هشت عامل به دست آمده بیانگر ساختار تک عاملی پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد بود که نشان دهنده این است که سازه بهزیستی ذهنی که به وسیله این پرسشنامه اندازهگیری میشود بهتر است تک عاملی در نظر گرفته شود.
همچنین ارتباط معناداری بین این پرسشنامه با نمرات رضایت از زندگی،خوشبینی،برونگرایی و روان رنجور خویی گزارش شده است(هیل و آرگیل،2002).
trohS desiveR eriannoitseuQ ytilanosreP kcnesyE o} &%01008TGAG010G% شخصیت روان رنجور خویی،برونگرایی و روان پریش خویی است.
همچنین همبستگی منفی و معنیداری بین نمرات روان رنجور خویی و شادکامی وجود دارد ]100/0<P،75/0-- )24(r[ که بیانگر روایی واگرای پرسشنامه است.
بهطور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نسخۀ فارسی پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد در جامعه دانشجویان از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و محققان میتوانند از آن به عنوان ابزاری معتبر در اندازهگیری شادکامی،بهزیستی ذهنی و تحقیقات حیطه روانشناسی مثبت نگر استفاده کنند.
shtgnerts namuh dna ssenippah fo ecneicS ehT:ygolohcysP evitisoP .
L ,sicnarF gnoma yrotnevni ssenippah drofxO eht fo ytidilav dna ytilibailer eht fo dna ytilanosreP .
J ,M ,radtahgaiL ytisrevinU gnoma yrotnevnI ssenippaH drofxO eht fo ytidilaV dna :clroY weN ."