چکیده:
در مقاله پیش رو، موضوع وفاداری الکترونیکی با تاکید بر تاثیر متغیرهای مستقل کیفیت الکترونیکی ادراک شده، ارزش الکترونیکی ادراک شده نگرش به خرید الکترونیکی و وفاداری الکترونیکی نگرشی بر متغیر وابسته وفاداری الکترونیکی رفتاری در میان کاربران وب سایت شرکت توسعه گردشگری مورد تحقیق قرار گرفته است. برای محاسبات آن از روش های تحلیل عاملی و رگرسیون استفاده شده است. نمونه گیری با توزیع پرسشنامه الکترونیکی به صورت آن لاین و تصادفی در بین 625 نفر از 900 نفر جامعه ی آماری که خریدار آن لاین تورهای داخلی و خارجی شرکت در سراسر ایران می باشند صورت گرفته است. مهمترین هدف پژوهش حاضر تحلیل میزان تاثیر عوامل فوق بر وفاداری الکترونیکی کاربران اینترنتی است. نتایج حاصل شده با استفاده از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون خطی نشان داد که هر چهار متغیر مورد تحقیق دارای تاثیر مستقیم و مثبت بر متغیر وابسته وفاداری الکترونیکی می باشند. در این میان کیفیت خدمات الکترونیکی ادراک شده دارای بیشترین تاثیر بر متغیر وابسته بود. این نتایج به همراه دیگر نتایج تشریح شده در تحقیق می تواند زمینه های بالقوه علمی و کاربردی را در راستای شناخت بیشتر مشتریان و افزایش سهم بازار به همراه داشته باشد.
The present paper tries to probe into the theme of e-loyalty focusing on the likely impact that the three independent variables، perceived e-quality، perceived e-value، and attitude towards e-shopping، may have on it. The sample population consists of 625 tourism-website users which are chosen randomly from among the statistical population of 900 individuals. The primary purpose of this research is to analyze the impact of aforementioned variables on the internet users' e-loyalty. Results obtained from exploratory factor analysis as well as regression methods، indicate that e-loyalty is directly and positively influenced by these three independent variables. Perceived e-quality، among other variables، has the greatest impact on e-loyalty. These findings along with the other achievements of the research could provide theoretical and managerial implications for developing knowledge about customers and improvement of market share .
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات جهانگردی سال هفتم-شماره 16-پائیز و زمستان 90 صفحات 91 تا 115 عوامل موثر بر وفاداری الکترونیکی کاربران اینترنتی داخل کشور نسبت به وب سایت دفاتر خدمات مسافرتی دکتر ابو الفضل تاجزاده نمین{o*o} گلنوشا اعتمادی{o**o} چکیده {IBدر مقاله پیشرو،موضوع وفاداری الکترونیکی با تأکید بر تأثیر متغیرهای مستقل کیفیت الکترونیکی ادراک شده،ارزش الکترونیکی ادراک شده،نگرش به خرید الکترونیکی و وفاداری الکترونیکی نگرشی بر متغیر وابسته وفاداری الکترونیکی رفتاری در میان کاربران وب سایت شرکت توسعه گردشگری مورد تحقیق قرار گرفته است.
علاوه بر این،مشتریان وفادار،تمایل بیشتری به تبلیغات دهان به دهان {o(1)- aM&niK o} {o(2)- gnuhC&niK o} {o(3)- inavlaS o} {o(4)- oinoD o} {o(5)- uQ@ihC o} {o(6)- nasavinirS o} مثبت برای شرکت دارند ازاینرو،توسعه روابط الکترونیکی با مشتریان و وفادارسازی آنها به وبسایتهای عرضهکنندگان بخش خردهفروشی گردشگری میتواند یک مزیت رقابتی برای دفاتر مسافرتی قلمداد شود که موضوع اصلی مطالعه حاضر را تشکیل میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که از میان متغیرهای تحت بررسی کیفیت خدمات الکترونیکی بیشترین تأثیر را بر وفاداری الکترونیکی رفتاری مشتریان شرکت توسعه گردشگری مارکوپولو دارد(ضریب رگرسیون این متغیر نسبت به ضریب دیگر متغیرهای مدل بیشتر بود).
براساس سنجههای متغیرهای تحقیق عواملی از قبیل استفاده از طراحی جذاب و سهولت در جستجو و استفاده از وب سایت،تأثیر فراوانی در ایجاد احساس خرید خوشایند دارد که میتواند منجر به ایجاد وفاداری در مشتریان شود و پیشنهاد میشود دفاتر مسافرتی به آن توجه بیشتری نشان دهند."