چکیده:
پژوهش حاضر با هدف انطباق، استانداردسازی و هنجاریابی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز-اومان برای کودکان 7-5/2 سال ) -7 SON-R 2 ( روی یک گروه از کودکان تهران با حجم 2852 نفر (1456 پسر و1396 دختر) که با روش نمونه برداری تصادفی چند مرحله ای از بین کودکان مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی و آموزش و پرورش انتخاب شدند، اجرا گردید. برای تحلیل سوالات، مدل کلاسیک آزمون و مدل 2 پارامتری مبتنی بر نظریه سوال- پاسخ (IRT) مورداستفاده قرار گرفت. اعتبار خرده آزمونها (موزاییکها، طبقه بندیها، موقعیتها، پازلها، قیاسها و الگوها) با استفاده از فرمول λ2 و اعتبار مقیاسهای عملی و استدلال و کل آزمون از طریق فرمول آلفای طبقه ای، به تفکیک جنسیت و کل گروه برآورد گردید. دامنه ضرایب اعتبار خرده آزمونها از 81/0 تا 88/0 و مقیاسها و کل آزمون از88/0 تا 95/0 بدست آمد. در خصوص روایی نیز تحلیلهای مختلفی صورت گرفت. از جمله این تحلیل ها می توان به تمایزگذاری سنی، تمایزگذاری گروهی و تحلیل عاملی ساختار آزمون اشاره کرد. همچنین جداول نرم برای نمره های خرده آزمونها، مقیاسها و IQ در 10 گروه سنی به فاصله 6 ماه از یکدیگر از (3،2 تا 7 سال تمام ) تهیه گردید. بطور کلی یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که آزمون موردبحث از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و با اطمینان می توان از آن، جهت سنجش هوش کلی کودکان 7-5/2 سال استفاده کرد.
This research has studied the effectiveness of different instructional media in concept formation of the physics concepts، the subject of Force in the first grade of junior high school.The goal was the comparison of three kinds of media with one another:1- The Integrative instructional medium (a combination of Skinner’s programmed instruction، Gagne’s phases of learning، and a daily lesson plan)، 2- The Danesh yar instructional medium (available on the market)، and the human instructional medium(teacher).
The research design was multiple-group pretest-posttest and the population was all boy and girl learners of the junior high schools of Kerman city in the year of 1386-87. The cluster sampling was six classes in six junior high schools at random and the gathering instrument was a physics achievement test which was prepared by the researcher. The test was conducted as a pretest and a posttest with the experimental groups (Danesh yar and Integrative) and the control groups (human). To determine the effectiveness of each medium in concept formation، these steps were taken: giving the pretest، implementing the independent variable (conducting the instruction)، and giving the posttest. To analyze the given data، the descriptive and inferential statistics were used.
The results of the descriptive data showed that all the boy and the girl learners are weak in physics and the Integrative medium was effective in physics concept formation. The overall of the inferential data results showed that all groups that were instructed by the Integrative medium were have achieved the “concept formation” better than the groups who were instructed by the human and Danesh yar media. And the groups that were instructed by human medium were the better achieved group than the groups who were instructed by Danesh yar medium
خلاصه ماشینی:
"بطور کلی یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که آزمون مورد بحث از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و با اطمینان میتوان از آن،جهت سنجش هوش کلی کودکان 7-2/5 سال استفاده کرد.
سعی ما بر این بود تا در هر گروه سنی،150 دختر و 150 پسر مورد آزمون قرار گیرد،اما در عمل،بروز برخی مشکلات از جمله قطع همکاری تعدادی از آزمونگران بخاطر مشکلات شخصی و عدم همکاری تعدادی از مهدهای کودک در ارائه تاریخ تولد کودکان پیش از اجرای آزمون، باعث گردید تا حجم نمونه در گروههای سنی مختلف،یکسان نباشد.
elacS gninosaeR خرده آزمونهای 7-2/1 2 R-NOS را میتوان بر اساس نوع موادی که مورد استفاده قرار میگیرد به دو دسته تقسیم کرد: الف)خرده آزمونهایی که از مواد تصویری معنادار1استفاده میکنند(طبقهبندیها، موقعیتها و پازلها)؛ ب-خرده آزمونهایی که از مواد تصویری بیمعنا2مانند اشکال هندسی استفاده مینمایند(موزاییکها،الگوها و قیاسها) هر دو فرم این آزمون توسط کمیته آزمون مؤسسه روانشناسان هلند3 )NATOC( از 8 بعد و در یک مقیاس 3 طبقهای ناکافی،کافی و خوب ارزیابی شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2،اقتباس از تلخن و همکاران،1998)ضرایب اعتبار خرده آزمونها را که مبتنی بر همسانی درونی سؤالات هر خرده آزمون است و با استفاده از فرمول?گاتمن (1945)و بر اساس نمونه استاندار سازی هلند برآورد شده است به تفکیک گروههای سنی نشان میدهد.
stsigolohcysP rof etutitsnI sdnaLrehteN eht fo noissimmoc tset eht (به تصویر صفحه مراجعه شود) ضرایب اعتبار نمرات مقیاس عملی،مقیاس استدلال و کل آزمون با استفاده از فرمول آلفای طبقهای1برآورد شده است.
sisylana rotcaf ni srotcaf fo rebmun eht rof tset dna lanoitar A)5691(.
stnenopmoc ro srotcaf fo rebmun eht gninimreted rof serudecorp evitanretla fo noitaulave dna weiver A :sisylana tnenopmoc ro rotcaf hguorht noitacilpxe tcurtsnoC ."