چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی و پنج عامل شخصیت با تعلل ورزی بود. نمونه ای متشکل از دانشجو مقیاس کمال گرایی چند بعدی تهران، پرسشنامه پنج عامل شخصیت و مقیاس ارزیابی تعلل ورزی-نسخه دانشجویی را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چند گانه به روش همزمان استفاده شد. نتایج همبستگی بین متغیرها نشان داد که عامل برون گرایی با وظیفه شناسی و پذیرش رابطه مثبت و معنادار و با روان رنجور خویی رابطه منفی و معنادار، تعلل ورزی با هر سه مقیاس کمال گرایی و روان رنجور خویی رابطه مثبت و معنادار، و روان رنجور خویی نیز با هر سه مقیاس کمال گرایی رابطه مثبت و معنادار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیرهای روان رنجور خویی و کمال گرایی خویشتن مدار و کمال گرایی جامعه مدار پیش بینی کننده های معنادار تعلل ورزی تحصیلی می باشند. نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.
The aim of this study was to investigate the relationship between perfectionism and five factor personality with procrastination. The sample was 300 students (190 females، 110 males) who completed Procrastination Assessment Student-Scale (PASS)، Big Five Inventory (BFI)، and Tehran Multidimensional Perfectionism Scale (TMPS). Pearson correlation and multiple regression through simultaneous were used for analyzing the data. The results showed that there is a significant positive correlation between extroversion with conscientiousness and openness and a significant negative correlation with neuroticism. There is a significant positive correlation between procrastination with all of the perfectionism scales and neuroticism and also neuroticism with all of the perfectionism scales. The results of multiple regression analysis also indicated that neuroticism and perfectionism predicted significantly academic procrastination. The results and its implications are discussed in the article.
خلاصه ماشینی:
"روان رنجورخویی و کمالگرایی پیشبینی کنندههای تعللورزی دکتر منصور بیرامی1 زهره دانشورپور2 فریبا حسینی اصل3 خدیجه فولادوند4 چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمالگرایی و پنج عامل شخصیت با تعلل- ورزی بود.
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیرهای روان رنجورخویی و کمالگرایی خویشتنمدار و کمالگرایی جامعه مدار پیشبینی کنندههای معنادار تعللورزی تحصیلی میباشند.
باتوجه به آنچه درباره نقش مؤثر متغیرهای کمالگرایی و پنج عامل شخصیت گفته شد و از آنجا که مطالعات گذشته درباره رابطه کمالگرایی و ویژگیهای شخصیت با اهمالکاری اندک بوده و آن تعداد معدودی هم که انجام شده نتایج متناقضی درپی داشتهاند، پژوهش حاضر در بررسی این رابطه،میزان و قدرت پیشبینیکنندگی مقیاسهای کمالگرایی و هریک از پنج عامل شخصیت در اهمالکاری تحصیلی،میتواند تحقیقی شایان توجه باشد.
در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ برای عامل کلی تعلل (1)- Procrastination Assessment Scale-Student(PASS) گرایی 0/34 بهدست آمد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور شناسایی قدرت پیشبینی هریک از مقیاسهای کمالگرایی و عامل روان رنجورخویی(تنها عاملی از پنج عامل بزرگ شخصیت که با تعللورزی همبستگی معنادار نشان داد)بر روی تعللورزی از تحلیل رگرسیون چندگانه با روش همزمان استفاده شد.
نتایج این تحلیل در پیشبینی تعللورزی تحصیلی پس از بررسی معناداری مدل P<0/001) ؛15/003-(231 و 4) (r?-0/21؛F نشان میدهد متغیرهای روان رنجورخویی p<0/05) و (Beta-0/13 ،کمالگرایی خویشتنمدار p<0/01) و (Beta-0/23 و کمالگرایی جامعهمدار p<0/01) و (Beta-0/21 پیشبین کنندههای معنادار تعللورزی تحصیلی میباشند(جدول 4).
پژوهش حاضر همسو با مطالعات فوق نشان میدهد که روان رنجورخویی نیز با هرسه بعد کمالگرایی رابطه داشته و این عامل شخصیتی همراه با دو بعد کمال- (1)- Blatt,S."