چکیده:
دانشگاه ها یکی از مراکز مهم تامین و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص کشور محسوب می شوند. وجود نیروی انسانی ماهر و شایسته نیز برای رشد و توسعه صنعتی هر کشوری ضروری است. بنابراین می توان گفت که دانشگاه ها نقش عمده ای در فرایند توسعه کشور ایفا می کنند البته به شرطی که علاوه بر آموزش مطالب تئوری بر کاربردی کردن آموخته های دانشجویان هم تاکید کنند و یا به اصطلاح، دانشگاهی کارآفرینی باشند. در چنین دانشگاهی دانشجویان با ذهنیتی مثبت و بهره گیری از فرصت ها به جستجو و کشف ناشناخته ها و موارد جدید می پردازند و با ترکیب و تحلیل متغیرهای مختلف و اتکا به توانمندی های شخصی به یافته های تازه ای می رسند که خود و دیگران از آن بهره مند می شوند. لذا به منظور دستیابی به این هدف و برقراری ارتباط هرچه عمیق تر بین دانشگاه و صنعت توصیه می شود دانشگاه ها به اصلاح و بازنگری برنامه های درسی خود بپردازند، مراکز راهنمایی و مشاوره شغلی را تاسیس نمایند و همچنین با شرایطی مشخص بخشی از سهمیه پذیرش سالانه خود را در هر مقطع تحصیلی به کارکنان موسسات صنعتی اختصاص دهند.
One of the important centers for providing and training proficient، specialized manpower is universities. Having competent and skilled manpower is necessary for each country's industrial growth and development .Therefore، it could be said that universities play a significant role in developing process of the country، provided that in addition to theoretical subjects، and emphasis to be also made on applied sciences and education، an other words universities shall become entrepreneur. students who are educated in such universities، with clear and positive minds could use the opportunity to search and discover unknowns and new ideas and by synthesizing and analyzing different variables and depending on their own personal abilities find new ideas that can be helpful to themselves and to others .So، in order to achieve this aim and establish stronger relation between university and industry، it is recommended that universities should:
- reform and revise their syllabises
- establish guidance and vocational counseling centers
- based on a certain conditions، dedicate a quota for the yearly admission to those working industrial establishment.
خلاصه ماشینی:
"دانشگاه کارآفرین و توسعه صنعتی دکتر عبد الله شفیعآبادی1 چکیده دانشگاهها یکی از مراکز مهم تأمین و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص کشور محسوب میشوند.
تعریف دانشگاه کارآفرین درخصوص دانشگاه کارآفرین از سوی صاحبنظران تعاریف متعددی ارائه شده است که در این قسمت چند تعریف مهم و کلیدی بررسی میشود: 1-دانشگاهها دارای دو نقش اساسی هستند:یکی انتقال اطلاعات به دانشجویان به منظور افزایش آگاهی و به روز کردن دانش آنان برای آغاز و ادامه یک زندگی سالم و سازنده به عنوان یک شهروند و دوم آموختن مهارتهای عملی بطوری که فارغ التحصیلان بتوانند با بهرهگیری از این مهارتها در آینده به اشتغال بپردازند،زندگیشان را اداره کنند و برای خود و جامعه مفید و مثمر ثمر واقع شوند.
حال دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که علاوه بر آموزش مطالب نظری و ذهنی،اطلاعات و مهارتهای شغلی رشته تحصیلی موردنظر را به دانشجویان ارائه میدهد،واقعیات بازار کار و خط مشیهای شغلی جامعه را بطور واضح و روشن به آنان میشناساند،دانشجویان را در شناختن استعدادها، رغبتها و محدودیتهایشان یاری مینماید و با برگزاری کارگاههای شغلی، مهارت آنان را برای شکار شغل در آینده عملا افزایش میدهد.
بنابراین میتوان گفت که بدون نیل به دانایی امکان تحقق هیچ توسعهای وجود ندارد و دانشگاهها به شرطی که علاوه بر تربیت نیروی انسانی ماهر بر کاربردی کردن مطالب آموخته شده نیز تأکید نمایند یا به اصطلاح کارآفرین باشند نقش عمدهای در توسعه کشور ایفا میکنند(فیوضات،1374؛دانشی،1378).
ازاینرو اگر درصدد رشد و توسعه جامعه بسوی خودکفایی هستیم باید ضمن توجه و تأکید بر نقش دانشگاه به اصطلاح و بازنگری برنامههای درسی آن بپردازیم و این برنامهها را در دو بعد دانشافزایی دانشجویان و کاربردی کردن مطالب آموخته شده در جهت اشتغال و تأمین یک زندگی معقول تنظیم و تدوین کنیم."