چکیده:
هدف پژوهش بررسی تاثیر آموزش پیش از ازدواج بر انتظارات زناشویی ناکارآمد دانشجویان در آستانه ازدواج بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان در شرف ازدواج ساکن خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و نمونه تحقیق تعداد 50 نفر از دانشجویان مذکور بودند که به صورت داوطلبانه در طرح شرکت نمودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. روش تحقیق در این پژوهش نیمه تجربی بود. آزمودنی ها قبل از جلسات آموزشی به پرسشنامه انتظارات زناشویی نا کارآمد پاسخ دادند و نمرات آنها به عنوان پیش آزمون محاسبه شد سپس آموزش های پیش از ازدواج به عنوان متغیر مستقل و به صورت گروهی طی شش جلسه به گروه آزمایش ارائه شد و یک هفته پس از اتمام جلسات مجددا به هر دو گروه آزمایش و کنترل پرسشنامه های انتظارات زناشویی ناکارآمد ارائه شد. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS-18 تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش پیش از ازدواج، انتظارات زناشویی ناکارآمد دانشجویان در آستانه ازدواج را به طور معناداری کاهش داده است.
The Purpose of the research project was to investigate about the effects of premarital Training on the non-functional marital expectations of university students who were on the verge of marriage. The sample population included in this study was 50 students of Isfahan Azad University who lived in dormitory and all of them participated in this study willingly .The students were divided randomly in two groups (25 in experimental and 25 in control group). Methodology applied in this research was semi- experimental with pre- test and post-test. The demographic and non- functional marital expectations questionnaires were administered to all subjects as the pre- and post test. Premarital training was given to experimental group in six sessions between pre- and post test and one week after the last session، too. It was hypothesized that there would be a significant reduction in the score of the experimental group as compared to the control group. The data obtained through questionnaires were analyzed by the SPSS -18. The results of analysis of covariance (MANCOVA) showed that premarital training promotes considerably and effectively marital expectations (p≤0.01)
خلاصه ماشینی:
"یکی از راههای آگاهی افراد در آستانه ازدواج از انتظارات مطلوب و نامطلوب درباره ازدواج و زندگی زناشویی و نیز آموختن مهارتهای لازم جهت ارتقاء روابط بین فردی، استفاده از دورههای آموزشی ویژه این افراد میباشد و به نظر میرسد آموزشهای پیش از ازدواج نقش مهمی را در این راستا ایفا نموده و میتوانند دانش فرد را در این زمینه ارتقاء بخشند.
در این تحقیق دو گروه آزمایش و کنترل شامل دانشجویان دختر در شرف ازدواج خوابگاهی دانشگاه اصفهان(خوراسگان)که تحت آموزش قرار گرفتهاند و آنهایی که تحت آموزش قرار نگرفتهاند شرکت داده شدهاند و پیش آزمون و پس آزمون بر روی هردو گروه اجرا گردیده است.
بنابراین میتوان گفت آموزش پیش از ازدواج باعث شده است بهطور معنیداری میانگین انتظارات زناشویی ناکارآمد در گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل گردد.
بنابراین میتوان گفت فرضیه اول تایید شده است و میتوان گفت آموزش پیش از ازدواج از نظر آماری بهطور معنیداری باعث شده است تا انتظارات زناشویی ناکارآمد گروه آزمایش نسبت به کنترل کاهش یابد.
بنابراین آموزش پیش از ازدواج بهطور معنیداری توانسته است انتظارات زناشویی ناکارآمد گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل کاهش دهد (p<%1) .
بحث نتایج ارائه شده نشان داد آموزش پیش از ازدواج انتظارات زناشویی نامطلوب دانشجویان را کاهش داده است.
طی اجرای تحقیق به وسیله همکار با تجربه در امر آموزش،محقق با توجه به بررسی پیش آزمون متوجه ضعفهای مهارتهای ارتباطی دانشجویان شد و بهخوبی آگاه بود که در چه حیطههایی از مهارتها با نقصان روبهرو هستند و به نظر میرسید از این جهت بین سه آموزش ذکر شده،مورد اول تاثیرگذارتر از مواد دیگر بوده است.
نتایج این تحقیق نشان داد آموزش مهارتهای پیش از ازدواج توانسته است انتظارات ناکارآمد زناشویی دانشجویان دختر را کاهش دهد."