چکیده:
از آنجا که مطالعات علمی همگام با قیمت بخش حمل ونقل در اقتصاد ایران رشد نیافته است، انجام کارهای تحقیقی کاربردی به هدف دستیابی به صنعت حمل و نقل کارآمد، میتواند از طریق ارائه راهنمایی های ارزنده، تصمیمهای برنامه ریزان و فعالان این بخش را بهبود بخشد. به این منظور، مقاله حاضر هدف خود را برآورد تابع تقاضای سفر جاده ای (بین شهری) ازمراکز استان به مقصد تهران قرار داده است و تاثیر متغیرهای اقتصادی ــ اجتماعی و تغییرات نرخ حمل و نقل ریلی و هوایی مسافر را بر این تقاضا بررسی میکند.
خلاصه ماشینی:
"به این منظور، مقاله حاضر هدف خود را برآورد تابع تقاضای سفر جادهای(بین شهری)از مراکز استانها به مقصد تهران قرار داده است و تأثیر متغیرهای اقتصادی-اجتماعی و تغییرات نرخ حملونقل ریلی و هوایی مسافر را بر این تقاضا بررسی میکند.
در بعضی از مدلهای تقاضای سفر، مدل جاذبهای به صورت نمایی به کار برده میشود، چون در این حالت توان مربوط به هر کدام از مناطق نشان میدهد که جمعیت شهرهای i و j تأثیرات القایی متفاوتی بر حجم ترافیک مسیر دارند و به عبارت دیگر وزن شهر بزرگتر بیشتر است، که به عبارت جبری خواهیم داشت: (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر همین اساس(مدلهای جاذبهای نیوتن)، مدلهای تعمیم یافتهتری را ریچارد کوانت ارائه کرده است.
برای مثال، در مورد درآمد و جمعیت به شکل زیر عمل میشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در برآورد تابع تقاضای سفر جادهای در مسیرهای مورد بررسی از این متغیرهای مرتب شده استفاده کردهایم و با اعمال قیودی خاص گامبهگام به برآورد مدل دست زدهایم با توجه به اینکه در بعضی از مسیرها خط آهن یا هواپیما و یا هر دو آنها وجود ندارد، در برآورد این مسیرها حذف خواهد شد."