Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر ادب نقد

نویسنده:

(11 صفحه - از 129 تا 139)

کلید واژه های ماشینی : نقد، حماسه حسینی استاد مطهری، حماسه حسینی، اصلاحات، اندیشه، دین، ناقد حماسه حسینی استاد مطهری، ارزیابی نقد ناقد حماسه حسینی، شهید مطهری، نقد ناقد حماسه حسینی استاد، جهان اسلام، آثار شهید مطهری، اصول، واژگان، اندیشه و آثار شهید مطهری، حماسه و ناقد حماسه حسینی، نقد آثار شهید مطهری، کتاب نگاهی به حماسه حسینی، سکولاریسم و استعمار، نقد کتاب نگاهی به حماسه، حسن، نسل، نقد اندیشه، جامعه، نقد حماسه حسینی و سطح، ضرورت توجه به حسن غایی، مکتبی، انقلاب، عصر و نسل حماسه حسینی، شهید مطهری ( رض )

خلاصه ماشینی: "اما اگر نقد مورد بحث مربوط به بخش‌های بنیادی و تأثیرگذار بر روند اصلاحات نباشد، نه تنها چنین نقدی ضرورت نخواهد داشت، بلکه اگر احتمال دهیم این نوع نقدها ممکن است از ارزش و اعتبار رهبران جریان اصلاح‌طلبی بکاهد یا تردیدی در مستضعفان فکری نسبت به صلاحیت علمی و نقش هدایتی مصلحان ایجاد کند، دیگر نه تنها مطلوب نخواهد بود، بلکه مضر است و باید از آن نقد غیر بنیادی به خاطر مصالح برتر و کلان چشم پوشید. ناگفته پیداست اگر در برخورد با سرمایه‌های فکری، اجتماعی، تاریخی و مکتبی خود به صورت برنامه‌ریزی‌شده عمل نکنیم، مصداق فرمایش منسوب به پیامبر اکرم(ص) خواهیم شد که: ما أخاف علی أمتی الفقر ولکن أخاف علیهم سوء التدبیر (2) البته، در برابر این نظریه ممکن است اشکالاتی به نظر برسد که نیاز به بررسی دارد: اشکال اول اگر نقد اندیشه‌ها را مقید به قیودی از این دست کنیم، آنگاه دیگر باید نقد اندیشه، به ویژه اندیشه بزرگان را تعطیل کرد؛ زیرا چه بسا استحصال و برخورداری از بخش‌های اهم آن اندیشه قرن‌ها به طول انجامد! پاسخ اشکال اول اولا: به راستی اگر در فرآیند بازشناسی و بازتولید نظاموار یک اندیشه به این یقین یا دست‌کم اطمینان رسیدیم که مبانی و چارچوب‌های اصلی اندیشه مورد نظر، سالم و استوار است؛ و در شرایطی که هنوز مبانی و اصول در معرض تهدید و آسیب از ناحیه دوستان کم‌توجه و دشمنان هوشیار و فرصت‌طلب می‌باشد، و هنوز بنیادهای آن اندیشه، به ویژه برای نسل جدید، نهادینه نشده، چه ضرورتی دارد که به سراغ نقد بخش‌ها و عناصری از اندیشه اصلاحی برویم که نه تنها هیچ تأثیری در بهسازی فرآیند اصلاحات ندارد، بلکه ممکن است، به علل گوناگونی، از قبیل استضعاف فکری بخش یا بخش‌هایی از جامعه، موجب تهدید هم بشود؟!"

صفحه:
از 129 تا 139