Skip to main content
فهرست مقالات

جوامع اسلامی و سنت کهن اقتدار گرایی

نویسنده: ؛

بهار 1383 - شماره 10 (20 صفحه - از 5 تا 24)

کلیدواژه ها : سنت ،اقتدارگرایی ،تغلب ،شوکت سلطانی ،شریعت‌مداری

کلید واژه های ماشینی : جامعه اسلامی ،سلطنت مطلقه ،تغلب ،دوره میانه ،ساختار قدرت ،قدرت در دوره میانه ،سلطنت‌های اسلامی ،مطلقه ،دوره میانه اسلامی ،رعیت ،گفتمان سلطنت مطلقه ،سنتهای تاریخی ،دولت‌های اسلامی ،پادشاهی ،ابن‌خلدون ،دورهء میانه ،سازگاری جامعه اسلامی ،گفتمان سلطنت ،ترجمهء محمد ،شریعت و تغلب ،نهادهای سیاسی ،قرآن و سنت ،رعیت برقرار ساخت ،محصول سنت ،روابط قدرت ،دانش سیاسی ،میان حاکم و رعیت ،ابو الحسن ماوردی ،ابو حامد ،انتشارات علمی و فرهنگی

این مقاله بین دو وجه عمده از اسلام تفکیک قایل است:اسلام به عنوان دین و محصول‌ وحی،و اسلام به عنوان قدرت و محصول سنت تاریخی.در نوع نخست،اسلام مبتنی بر وحی‌ بدون هرگونه چالشی مورد اعتقاد قلبی همهء مسلمانان قرار گرفت،اما در خصوص نوع دوم که‌ بنا به اقتضائات محیطی و تاریخی نوع خاصی از ساختار قدرت-که شکل آن در قرآن و سنت‌ مشخص نشده است-بر جامعه مسلمانان حاکم شده،جامعه اسلامی قابلیت چالش،نقد،اصلاح‌ و ارتقاء دارد.نویسنده که بر دوره میانه اسلامی تأکید دارد،ساختار اقتدارطلب قدرت را با خصالی چون شوکت‌مندی سلطان،شریعت‌مداری ظاهربین و اطاعت‌طلبی مفرط،مانع اصلی‌ سازگاری جامعه اسلامی با اصول مثبت دموکراسی می‌داند.بنابراین،ضمن آنکه معتقد است‌ هرگونه قضاوت درباره تفکر اسلامی باید براساس اسلام مبتنی بر وحی باشد،بر آن است که‌ در طول تاریخ،درنتیجه تحولات اجتماعی،خصال اقتدارگرایی نیز کم‌رنگ‌تر شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.