چکیده:
در دنیای معاصر، فهم آگاهانة غریزة جنسی اهمیت بسزایی دارد. این امر به ظهور گفتمانهای متعددی در این حیطه منجر شده است. اگر در برابر گفتمانهای موجود، گفتمان اسلامی در مورد غریزة جنسی ارائه نشود، گفتمانهای دیگر افکار خود را بر جامعه حاکم، و نوعی تعارض و تضاد ارزشی را در بین جوانان، خانواده و اجتماع ایجاد خواهند کرد. بنابراین، ضروری است اخلاق جنسی اسلامی از جنبههای متعدد بررسی شود. بر این اساس، مقالة حاضر به تبیین مبانی هستیشناسی اخلاق جنسی در اسلام، با روش توصیفی ـ تحلیلی پرداخته است.برخی اصول اخلاق جنسی در اسلام عبارتند از: قداست، مرزشناسی، رضایت، حکمت، تمهید، پاکی و طهارت، مصونیت، هدفمندی، جذابیت جنسی و تناسب.
خلاصه ماشینی:
"قرآن دربارۀ اینکه انسان برخلاف نظام احسن و تکوین و تشریع الاهی-با توجه به قدرت اختیار و انتخاب خود-به کسب التذاذ جنسی و اشباع این غریزه و سایر امور حاصل از آن بپردازد،و این شأن وجودی را هدف و کمال خود قرار دهد،تذکر داده است: محبت امور مادی،از زنان و فرزندان و اموال هنگفت،از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهارپایان و زراعت،در نظر مردم جلوه داده شده است؛(تا در پرتو آن،آزمایش و تربیت شوند؛ولی)اینها(در صورتی که هدف نهایی آدمی را تشکیل دهند،)سرمایۀ زندگی پست(مادی)است،و سرانجام نیک(و زندگی والا و جاویدان)،نزد خداست.
این است که در انسان ایجاد مصونیت میکند؛بدین معنا که عاملی درونی انسان را به سوی رعایت ارزشهای اخلاقی میکشاند؛زیرا دریافته است که در محضر خدا قرار دارد و بر این اساس به رعایت ادب و تقوای حضور اقدام میکند؛بدین طریق انسان رفتارش را در ابعاد مختلف وجودی،از جمله بعد جنسی در چارچوب شرع تنظیم میکند و برای عمل بر اساس موازین شرع انگیزۀ کافی خواهد داشت و بر غرایز و تمایلات و خواهشهای خود در آشکار و نهان مسلط میشود.
34 تأثیر زوجیت در اصول اخلاق جنسی از جمله تأثیراتی که زوجیت در اصول اخلاق جنسی دارد میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: الف)اصل جذابیت جنسی:وجود تفاوتهای جنسی و جنسیتی زمینهساز جذابیت جنسی است؛ویژگیهای نظیر لطافت و ظرافت در زنان،مورد توجه مردان،و ویژگیهای نظیر توانمندی،مدیریت،قاطعیت،قابلیت و مهرورزی در مردان مورد توجه زنان است؛از اینرو،تفاوتهای جنسی و جنسیتی میتواند عامل جذابیت در اخلاق جنسی باشد؛اما این جذابیت جنسی خود نیز ریشه در زوجیت دارد که بر این اساس خداوند انسان را به صورت دو جنس مذکر و مؤنث،با تفاوتهای فیزیولوژیکی و روحی و روانی آفریده، غریزۀ تمایل به غیر همجنس را در سرشت وی نهاده است."