خلاصه ماشینی:
"بخش اعظمی از این کار انجام شده است؛ کاری که از دغدغههای مهم مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و به تبع آن از دغدغههای اصلی نظام بوده است؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران با این پشتوانه غنی فرهنگی، استراتژی و راهبرد فرهنگیاش در خارج از کشور چندان مشخص نبوده و همانطور که عرض کردم، تصمیمات بنا به تشخیص مسئولین نمایندگیها و نهایتا مشورتی که با مرکز میشده، بوده است.
سازمان در بخشهای مختلف فرهنگی، نه نیروی آموزشدیده به تعداد لازم دارد و نه تخصص آن را دارد؛ لذا کار سازمان، انجام رایزنی و فراهم کردن فرصت و زمینه برای مجموعه فرهنگی نظام است؛ مثلا اگر قرار است در کشوری در مورد تئاتر و سینمای ایران، فعالیتی انجام شود، رایزنیها باید زمینهاش را فراهم کنند؛ یعنی از معاونت سینمایی ارشاد و صدا و سیما استفاده کنند تا زمینه برای حضور این مرکز فرهنگی در کشور مبدأ فراهم شود.
* مخاطبان شما در زمینه فرهنگی چه کسانی هستند؟ ایرانیان خارج از کشور یا اتباع آن کشور، یا معاندین و موافقین نظام؟ - مقوله فرهنگ، یک مقوله بسیار وسیع است و مخاطبین آن به تناسب کشورها متفاوت است؛ مثلا رابطه با ترکیه برای ایران به لحاظ همسایگی، سابقه دیرینه تاریخی، اشتراکات دینی و فرهنگی، و آداب و رسوم، یک رابطه استراتژیک است.
حسن این راهبرد، این است که سازمان به همان بودجه اندکش بسنده نمیکند و مراکز فرهنگی کل کشور را پشتوانه خود قرار میدهد و مسیر را برای این مراکز باز میکند تا بیایند و فعالیت کنند؛ مثلا اگر یک نمایندگی قرار بوده با امکانات و بودجه محدود خودش، نمایشگاهی برگزار کند، اینبار با بودجه چند مرکز دیگر، یک کار بسیار بزرگتر انجام میدهد."