Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه آموزش و پرورش فراگیر

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1380 - شماره 1 (12 صفحه - از 69 تا 80)

: یک قرن تجربة مربوط به ساختارهای مختلف آموزشی ما را به این نتیجه رسانده است که آموزش مجزا که در آن افراد براساس ویژگی های مختلف ، مثل معلولیت ها، گروه بندی می شوند و تحت آموزش های ویژه و جدا از همسالان عادی خود قرار می گیرند نتوانسته است پاسخگوی بسیاری ازنیازهای واقعی این افراد به عنوان عضوی از اعضا یک جامعة انسانی باشد . آن نوع از آموزش وپرورش می تواند کار آمد باشد که متناسب با نیازهای واقعی این قشر باشد . از آنجایی که این نیازها در هر زمان و مکان و در شرایط مختلف اجتماعی متفاوت هستند، بنابر این یک نظام آموزشی کار آمد نظامی است انعطاف پذیر که از یک سو دارای خصیصة بومی شدگی ، یعنی متناسب باشرایط ملی و دینی آن جامعه و از سوی دیگر مبتنی بر یک رویکرد انسانگرایانه است و آموزش را به عنوان یک هدف در نظر نمی گیرد، بلکه به عنوان وسیله ای می داند برای رشد ارزش های انسانی و بالابردن قابلیت های افراد برای " با هم زیستن ". علاوه بر این ، چنین نظام آموزشی به لحاظ امکانات وشرایط آموزشی تا به آن حد گسترش یافته است که می تواند تمام افراد با طیف گسترده ای ازتوانایی ها و ناتوانی ها و تفاوت ها را در بر گیرد . در چنین شرایطی است که تمرکز از روی دانش آموز به عنوان سؤال اصلی ناکامی تحصیلی برداشته شده و بر روی عوامل دیگری مثل قابلیت ها و نگرش معلم ، نگرش همسالان ، مسئولان و سیاستگزاران آموزشی ، امکانات و شرایط آموزشی معطوف می شود . در سایة چنین تحولی است که ساختار نظام آموزشی از حالت تصنعی خود که در آن افراد براساس ناتوانی ها و تفاوت های فردی و اجتماعی از یکدیگر جدا می شوند، خارج شده و نمونة کوچک ولی واقعی از یک جامعة فراگیر می شود . دریک جامعة فراگیر سطح آستانة تحمل جامعه برای پذیرش تمام افراد با توانایی های و از فرهنگ ها وسطوح اجتماعی مختلف بالاتر رفته و تمام افراد از سوی یکدیگر مورد پذیرش و احترام قرارمی گیرند

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.