Skip to main content
فهرست مقالات

روش پژوهشی شیخ مفید در تاریخ

نویسنده:

(13 صفحه - از 161 تا 173)

کلید واژه های ماشینی : شیخ مفید، روایات، امام علی ( ع )، رسول خدا ( ص )، ابوطالب، شیخ مفید در تاریخ، العالمی لألفیة الشیخ المفید، سهو، تاریخی، عقل

خلاصه ماشینی:

"2 شیخ مفید در رد نظریه اجباری بودن بیعت با امام علی(ع) و اکراه مردم بر این کار که از واقدی نقل شده است نیز از این ملاک بهره برده می‌گوید: «اما واقدی که عثمانی مذهب و به انحراف از امام علی(ع) و فاصله داشتن با آن حضرت معروف است و گواهی طرف مشاجره و سخن دشمن و کسی که در موضع اتهام است، به اجماع و بدون اختلاف مورد پذیرش نیست». در حقیقت، وی با استفاده از احکام و دستورات مشهور و پذیرفته شده فقهی، برخی از روایات تاریخی را مورد سنجش قرار داده در رد یا قبول کردن آن‌ها ازاین طریق بهره برده است که برای نمونه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: وی برای اثبات ایمان ابوطالب و رد نظر مخالفان از این مبنا استفاده کرده است: «پس از رحلت ابوطالب، امام علی(ع) نزد رسول خدا(ص) رفت و آن حضرت به امام علی(ع) دستور داد تا برای تجهیز و تدفین ابوطالب اقدام نماید و خودش نیز بر جنازه ایشان حاضر شد و در حق ابوطالب دعا کرد و در مقابل مردم سوگند یاد کرد که از او شفاعت کند». شیخ مفید در کنار دلایل دیگری که برای رد این نسبت آورده ـ و برخی از آن‌ها گذشت ـ با استفاده از خود روایت آن را نمی‌پذیرد و می‌گوید: «ضمن آن که خود این خبر حکایت از ساختگی بودن آن دارد و علت ساختگی بودنش این است که ـ چنان که راویان گمان کرده‌اند ـ وقتی رسول خدا(ص) در نماز چهار رکعتی پس از رکعت دوم سلام داد، ذوالیدین از ایشان پرسید: آیا نماز را قصر کردید یا فراموش کردید؟ فرمود: هیچ کدام."

صفحه:
از 161 تا 173