چکیده:
طیف وسیعی از کودکان استثنابی, کودکان دازا اختلالات رفتاری هستند. اینها کودکانیاند
که به دلیل آشفتگیهای هیجانی. دچار تضاد میشوند. در نئیجه نیاز به آموزش ویژه دارند.
صرفنظر از علل مختلف اختلالات رفتاری, با توجه به پیامدهایی که در خانواده, مدرسه و جامنه
دارد» متخصصان و مثولیان امور آموزشی در صدد ابداع و اعمال روشهای مختلف آموزشی و
درمانی آن برآمدند. روشهای آموزشتی و-درمانتی کود کان.دارای اختلالات رفتاری دامنه ای از
دارودرمانی. رفتار درمانی» رفتار درمانی شناختی و ... را شامل میشود. در این مقاله طرح
روشهایی مد نظر است که بیشتر بعد آموزشی و تربیتی دارد. در بین روشهای تربینی مختلف.
روشهایی همچون آموزش والدین. ایفای نقش, خل مسئلة( مسئله گشایی) و آموزش مهارتهای
اجتماعی بیشتر مد نظر است. در این مقاله سمی شد برخی از این روشها به صورت وافعی و
میدانی تشریح گردد. هدف دیگر مقالة حاضر, توصیف نحوة بهکارگیری روشهای آموزشی
کودکان دارای اختلالات رفتاری در کشورهای مختلف است. با توجه به محدودیثهای موجود.
سعی گردید این مهم در برخی از کشورها بررسی گردد. در بحث تطبیق روشهاء مهمترین
پژوهشهایی که در داخل صورت گرفته, مطرح شد. در پایان به بحث و بررسی روشهای مختلف
با توجه به الگوهای نظری گوناگون. و دورنمای آیندة آن از دو بعد موضوع و روش شناختی اشاره
گردید.
The behavior disorders, with whatever etiology, have such consequences on family, school and society that have called the attention of specialists and educationalists for improving educational and remedial techniques. These techniques fall in the wide range of medical; behavioral and cognitive therapies. This article brings forth the techniques with educational tendencies, among which we are most concerned with parent - education, role - playing, problem - solving and social skills. This article is also aimed at covering the issue of the application of these techniques in some countries. The findings of some important researches in the country, have also been cited. In the final part, different techniques have been discussed theoretically and their future perspective noted.