Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی میزان دسترسی به سمعک و استفاده از آن در دانش آموزان مدارس ناشنوایان شهر تهران

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 255 تا 266)

پژوهش حاضر میزان دسترسی به و استفاده از سمعک و مناسب یا نامناسب بودن سمعک و علل عدم استفاده از آن را در دانش آموزان ناشنوای مدارس ناشنوایان شهر تهران مورد بررسی قرار می دهد . به این منظور 578 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقاطع پیش دبستانی، دبستانی و راهنمایی این مدارس به طور تصادفی از 6 منطقة شهر تهران انتخاب شدند و با مراجعه به پروندة آن ها و مصاحبه با والدین و معلمین، انجام معاینة اتوسکوپی، آزمایش شنوایی و بررسی سمعک دانش آموزان، پرسشنامه های تهیه شده تکمیل گردید . پس از استخراج داده ها با روش های آمار توصیفی شاخص های پراکندگی و تمایل مرکزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . نتایج حاصله نشان داد که %11/25 از دانش آموزان مدارس ناشنوایان فاقد سمعک هستند،66 / %20 از افرادی که دارای سمعک هستند، از سمعک خود استفاده نمی کنند و %31/7 از سمعک های دانش آموزان نامناسب می باشند . فقط %35/9 از دانش آموزان دارای سمعک مناسب هستند که در تمام ساعات بیداری از آن استفاده می کنند . مقایسة بین سن تشخیص کم شنوایی و سن دریافت سمعک نشان می دهد که از 578 نمونة مورد بررسی، 247 نفر%44/3 زیر یک سالگی و 193 نفر %34/6 بین یک تا دو سالگی تشخیص داده شده اند، در حالی که فقط 15 نفر %2/9 زیر یک سالگی و 110 نفر %21/4 بین یک تا دو سالگی سمعک دریافت کرده اند . این موضوع دال بر وجود حداقل 2 سال وقفه بین تشخیص و دریافت سمعک است .

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.