خلاصه ماشینی:
"از نظر هایدگر انسانهمواره در حوزۀ فهمی پیشاپیش از هستی وجوددارد (tsisxe) ،اما این فهم غیرمفهومی و بلکهمقوم اگزیستانس،دازاین است،به سخن دیگرهر فهم،شناخت یا دانش دربارۀ چیزی پیشاز آنکه متعلق آگاهی باشد مقوم اگریستانسدازاین است و به همین دلیل هایدگر دازاین رادر جهان-بودنتفسیر میکند که هستندهای دربرابر جهان که سایر هستندگان دیگر ابژههایی دربرابر او هستند.
به سخن دیگر دازاین همچون پدیدار شدننقطهای تاریخی است که به منزلمۀ روشنیگاهو یک منشور،نور هستی از مجرای آن بر عالممیتابد و هستندگان را در کل آشکار میسازدو به این ترتیب قوام اگزیستانس و عالم دازاینرا همواره فراهم میکند.
اما این فهم بهطور کلیپیشینی از معنای هسیت یا همان نسبت انضمامیتعین خود را از کجا مییابد؟در اینجاست که اینپرسش سر برمیآورد که متافیزیک به راستیچیست؟ هایدگر اظهار کرده که فهم هستی در کل هموارهدر متافیزیک تعیین یافته و در مقدۀ«هستی وزمان»نوشته است:تفاسیر متافیزیکی از هستیچنان بهطور خزنده در فهم عامیانه از معنایهستی،که از پیش در آن قرار داریم،رسوخ کردهاست که امکان آشکار شدن آنها به عنوان منابع اینفهم عامیانه را میپوشاند.
درواقع ازاینرو که انسان بااگزیستانس خود بهگونۀ پدیدارشناسانه هستیو هستندهها را آشکار میسازد تاریخ،تاریخمتافیزیک است و هربار که در این آشکارسازیهستی آشکار میشود تاریخ،تاریخ هستنی است؛به همین دلیل پدیدارشناسی هایدگر از یک سوانتولوژیک است-زیرا هستی از شناخت جدانیست-و از سوی دیگر هرمنوتیک است؛زیرازبان فقط مانی الفاظ را آشکار نمیکند،بلکه درمتافیزیک و کتابهای متافیزیسینها چیزها راآشکار میسازد."