خلاصه ماشینی:
"هدف این اندیشمند آلمانی از تفکرخود نجات انسان دوران جدید از بحرانی استکه دو جنبه دارد:بیخانمانی و نفی هستی(نیستانگاری).
او در شرح دشواریهاییکه دوران مدرن ایجاد کرده،آن را شب طولانی وظلمانی خوانده و نشان داده که این دوران اوجفراموشی هستی است و انسان دیگر تصوری ازحقیقت هستی در سر ندارد و مناسبات انسان بهگونهای نادرست تنظیم شدهاند و استبداد باورهایهمگانی شکل گرفته و برای انسان زیستبوم اوفقط سرچشمه و منبع بهره است.
این اندیشمند آلمانی بر آناست که هستی ابزاری مقدم بر هستی غیرابزاری وبنیاد آن است و تمام بحثهایی را که دکارت وفیلسوفان دکارتی و دیگران دربارۀ جدایی سوژه وابژه و شک در وجود جهان و لزوم اثبات آن کردهاندخطایی است که از بیتوجهی آنها به اولویت و تقدمجنبۀ ابزاری ناشی شده است.
7 بدینترتیب میتوان طرح هایدگر را در تقابلکامل با رهیافت تاریخی دوران جدید دانست؛زیرا در تلقی معمول دوران جدید نیز دو مرحۀاصلی وجود دارد؛نخست آنکه میان اسنان و جهانبراساس اصفل سوژه و ابژه جدایی کامل ایجادشده است؛دوم آنکه برای یافتن مضمون جهانعلم جدید مدنظر قرار گرفته است و چون علمجدید حوزهای مخصصو به خود دارد و مضمونکامل جهان را از آن نمیتوان مطالبه کرد،تصویرجهان در علم جدید تصویری ناقص و نارساستو جنبههای متعدد دیگری را که جهان دارای آناست و انسان ذاتا(چون جهانمند است)نیازمندآنها،در این تصویر مفقود شده است.
هدف هایدگر این بوده است که در وهلۀنخست ثابت کند فرض انسان بیجهان نادرستاست و میان انسان و جهان نه جدایی،بلکه پیوندیکاملا ذاتی وجود دارد."