خلاصه ماشینی:
"هایدگر معتقداست که زبان میتواند معانی عمیق واژگان رادر لابهلای معانی سطحی آنها پنهان کند؛بههمین دلیل کار خود را نخست با پرسش ازماهیت(ما هو؟)تکنولوژی آغاز کرد و پاسخی (به تصویر صفحه مراجعه شود)عمومی به آن داد:«یکی میگوید:تکنولوژیوسیلهای است برای هدفی و دیگری میگوید:تکنولوژی نوعی فعالیت انساین است»،3اماسپس کوشید با برداشتن لایههای روییناین تعریف،معنایی دقیقتری از تکنولوژی بههدست دهد.
به اعتقاداین فیلسوف آلمانی فقط امری حقیقی استکه بتواند ما را با ماهیت موضوعموردنظر درنسبتی آزاد قرار دهد؛با توجه به این دیدگاه،هایدگر برای نزدیک شدن به حقیقت تکنولویباید ازا مر صحیح فراتر رود.
وی کوشیده استاین مدعا-انکشاف بودن تکنولوژی-را باریشهشناسی آن در یونانی نیز نشان دهد؛بههمین دلیل گفته است که ریشۀ این کلمهواژۀ یونانی«تکنیکون» (nokinkat) است کهبه امری گفته میشود که به«تخنه» (enhcet) تعلق دارد.
7 همین وجه از تکنولوژی است که امروز تغییریافته است؛زیرا تکنولوژی امروز دیگر به معنایکشف و انکشاف نیست،بلکه فقط امری استکه موارد را تغییر میدهد و آنها را آنگونه کهخود میخواهد-یعنی بهگونهای که ارزشاستفاده کردن داشته باشند-درمیآورد.
هایدگر بیان کرده که این واژه-گشتل-رابرای حقیقت تکنولوژی جدید به کار بردهو آن را اینگونه تعریف کرده است:«گشتلبه معنای آن امر گردآورندۀ تعرضآمیزی استکه انسان را مخاطب قرار میدهد و به معارضهمیخواند تا امر واقع را به نحوی منضبطبه منزلۀ منبع لا یزال منکشف کند.
بر همین اساس است که هایدگر تکنولوژیرا مقدم بر علم جدید دانسته اگرچه ازن ظرتاریخی آن را متأخر به شمار آورده است؛زیرا ازنظر تاریخی آغاز علم جدید قرن هفدهم است،اما تکنولوژی جدید در نیمۀ دوم قرن هیجدهمشکل گرفته(البته براساس تحقیقات لینوایتمیتوان نشان داد که تکنولوژی جدید از نظرتاریخی نیز بر علم جدید،که تجلی تام آنفیزیک جدید است،تقدم تاریخی دارد،کهچون از موضوع این مقاله خارج است شرح آنبه فرصتی دیگر موکول شده است)."