چکیده:
برنامه های مداخله ای به موقع به منظور از میان بردن و یا کم کردن مشکلات بیولوژیکی و یا محیطی در کودکان خردسال با نیاز های خاص و یا در معرض خطر، مورد استفاده قرار می گیرند . ازجمله مشکلات بیولوژیکی می توان به نارس بودن کودک،مشکلات تنفسی، آسیب های مغزی، مشکلات ژنتیکی، بیماری های عفونی، مسمومیت ها و تأثیر مواد اشاره نمود . عوامل محیطی
که می توانند برای کودک خردسال مشکل ایجاد کنند و او را در معرض خطر ناتوانی قرار دهند نیز متعدد می باشند از جمله :
بی سوادی یا کم سوادی والدین، مشکلات اقتصادی و تغذیه ای، استرس خانواده، بزرگی خانوار و باورها و اعتقادات نادرست والدین در مورد رشد کودک . از آنجا که مغز کودکان خردسال به مراتب نسبت به مغز افراد بزرگسال از انعطاف پذیری بیشتری برای اصلاح ساختاری و یادگیری برخوردار است و نیز با توجه به اهمیت دورة حساس واینکه همة والدین کودکان ناتوان قادر به
آموزش دادن کودک خود نیستند و یا نحوة آموزش را نمی دانند، لذا فراهم سازی واجرای برنامه های اصولی مداخلة به موقع در ایران که از حمایت برخوردار باشد، برای این کودکان کاملا ضروری به نظر می آید . با توجه به امکانات تخصصی موجود در ایران از جمله پزشکی کودکان، آموزش و پرورش استثنایی، گفتار درمانی، کار درمانی، فیزیوتراپی، آموزش پیش دبستانی و مددکاری اجتماعی، امکان فراهم سازی و اجرای اصولی این برنامه ها فراهم و میسر می باشد . دراین مقاله، علاوه بر مطالعة جزئیات مربوط به روش های مداخلة به موقع، یک مدل از برنامه مداخلة به موقع ارائه شده است که امکان اجرای آن درایران فراهم می باشد .