چکیده:
کمت هفتاد و سه نهچجاتبلاغه به یکی از شرایط مهم آمام در مفهوم عام کلمه 0
میپردازد و آن تقدّم تعلیم خویش بر تعلیم دیگران است. پایبندی به این اصل احد فرامرز قراملگی
سیب میشود در هدایت و راهنمایی دیگران پیش از تعلیم گفتاری به وسیلة کردار ۳
و سیره عملی اقدام کنیم. کسی که بتواند در تربیت خویش کامیاب شود. پر ارجتر
است از کسی که به تعلیم دیگرآان میپردازد. مفاد این حکمت را در رهیافتهای
مختلف سیاسی. تعلیم و تربیت و علم اخلاق میتوان تحلیل کرد. در
تحلیل علم اخلاق نشان داده میشود. بنیان آن بر اصل مسبوقیت و مصبوغیت
رفتار ارتباطی بین شخصی بر رقتار ارتباطی برون شخصی است. مفاد این حکمت
در رهیافت علم اخلاق سازوکار آموزش موثر اخلاق را تشان میدهد. شرط اثربخشی
آموزشی اخلاق تهذیب خویش است تا فرد بتواند به وسیلة رفتار نیکوء افراد را
آموزش دهد.
Maxim 73 of Nahj al-Balagha deals with one of the significant qualifications of Imam in its general sense .i.e. the priority of educating oneself to educating others. Sticking to this principle requires guiding others by our deeds and practices before teaching them by our words. One who gains success in his education، is appreciated more than one who undertakes mere teaching of other people. The denotation of this maxim may be analyzed in different approaches such as political، managerial، educational، and ethical
ones. The ethical analysis indicates that its foundation lies in the priority of interpersonal communication behavior to extra -personal one. The contents of this maxim in its ethical approach indicates the mechanism of efficient teaching of ethics. The condition of efficiency of ethical education is one s spiritual purification so that an individual can teach others through his good manners.
خلاصه ماشینی:
"بنیان اخلاقی اصل تقدم تعلیم و تربیت خویش بر تعلیم وتربیت دیگران در پرتو حکمت 73 نهج البلاغه احمد فرامرز قراملکی1 چکیده {IBحکمت هفتاد و سه نهج البلاغه به یکی از شرایط مهم امام در مفهوم عام کلمهمیپردازد و آن تقدم تعلیم خویش بر تعلیم دیگران است پای بندی به این اصلسبب میشود در هدایت و راهنمایی دیگران پیش از تعلیم گفتاری به وسیلۀ کردارو سیره عملی اقدام کنیم.
بیان حضرت امیر در حکمت 73 برحسب آنچه سید رضی(ره)در کلمات قصار و حکم نهج البلاغه آورده است،حضرت علی علیه السلام در باب تقدم تعلیم و تربیت خویش بر تعلیم و تربیت دیگرانمیفرماید: من نصب نفسه للناس اماما فلیبدا بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره؛و لیکنتأدیبه بسیرته قبل تأدیبه بلسانه؛و معلم نفسه و مؤدبها أحق بالإجلالمن معلم الناس و مؤدبهم؛ هرکسی که خود را برای مردم امام قرار دهد،باید قبل از تعلیمدیگران به تعلیم خویش بیآغازد؛و باید پیش از آنکه دیگران رابه زبان تربیت کند به وسیلۀ سیرت خویش آنان را تأدیب کند،وکسی که خویش را تعلیم و تأدیب میکند ارج نهادنیتر از معلمو مؤدب مردم است.
اصل تقدم تربیت به سیره بر تربیت بر گفتار دومین بخش فرمایش حضرت امیر مؤمنان علیه السلام این است:کسسی که خود رابرای مردم امام قرار میدهد،باید تأدیب به وسیلۀ سیرهاش پیش از تأدیب به&%03007BJNG030G% گفتارش باشد."