چکیده:
در این نوشتار به دو مطلب که الیته با هم در ارتباطاند پرداخته شدهاست:
کی ۳ - فلسفة نظامهای اجتماعی که اشارت دارد بر ایتکه امیرالموژمنین ال بر برخی
از نظامهای مهم اجتماعی, که بیشتر ناظر به حکومت و حاکم است. توجه داشته
و ضمن آن به فلسفه و دلایل آن توجه دادهشدهاست. در این حال اگر آحاد جامعه
اعم از مردم و حکومت به علت صدور دستورها توجه کنند. عملکرد بهتری خواهند
داشت.موضوعها و مسائل مهم اخلاقی و تبیین رفتار اخلاقی انسان نیز در شکلگیری
هویت سیاسی ایفای نقش میکند. در این بخش با اشاره به خطبه همام که در آن
رفتارهای اخلاقی یک مسلمان تبیین شده و پیوند آن با غطبة ۱۹۸ که خصوصیات
رقثاری منافقان توصیف شدهاست. و به نقش رفتارهای اخلاقی و منافقان در
شکل گپری هویت سیاسی آنان اشارهای شدهاست.
The moral school of Islam found the position of derivation ، deduction and compilation of its teachings even higher than the two fields of jurisprudence and theology in the first century thanks to the enlightening verses of the Quran، the moral conduct of the holy prophet and his ethical traditions، and in particular the large number of ethical traditions، maxims ، and sermons of Imam Ali and his moral conduct in the whole span of 25 years
after the Prophet .Relying on the ethical traditions of Nahj al-Balagha ، this article is an attempt to present a coherent picture of his all- out enlightenment in the field of ethics. The issues discussed in the article are as follows: definition of ethical concepts، modification and correction of ethical concepts، preference of more significant ethical items to significant ones، and devising demonstrative ethics.
خلاصه ماشینی:
"فلسفۀ نظامهای اجتماعی و رفتارهای اخلاقیدر نهج البلاغه نجفقلی حبیبی1 چکیده {IBدر این نوشتار به دو مطلب که البته باهم در ارتباطاند پرداخته شده است: -فلسفۀ نظامهای اجتماعی که اشارت دارد بر اینکه امیر المؤمنین علیه السلام بر برخیاز نظامهای مهم اجتماعی،که بیشتر ناظر به حکومت و حاکم است،توجه داشتهو ضمن آن به فلسفه و دلایل آن توجه داده شده است.
فلسفۀ برخی از نظامهای اجتماعی در سخنان حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه،گذشته از لطافت ادبی و ظرایفسخنوری و فصاحت و بلاغت که همواره مطمح نظر سخنوران و سخنشناسانبوده است،نکات بسیار دقیق روانشناسی،اخلاقی،عرفانی،نظامهای اجتماعی وسیاسی،روشها و قواعد عام مدیریتی،ملاحظات خاص فرمانروایی و حکمرانی،و لطایفی از رموز عبادت و بندگی و بسیار نکات دیگر وجود دارد.
آنچه درخور توجه است،اینکه در این نوشتار،همۀ آنچه مناسب موضوعاست،نیامده؛بلکه اندکی از بسیار مطرح شده است تا انگیزهای باشد برایعلاقهمندان که خود در سخنان آن حضرت در نهج البلاغه تعمق کنند و با آنانس گیرند.
با این حال،هنوز سخن علی علیه السلام طراوتدارد؛زیرا همۀ لطایف موردتوجه او در جوامع محقق شده است؛به عبارتی دیگراگرچه به برخی از مقررات مطرح شده در سخن آن حضرت در صورت ظاهر بهمقررات و قوانین قابل عمل درآمده است.
یکی از مسائل مهم در بیان حضرت علی علیه السلام ارائۀ گزارش خلافواقع و بزرگ جلوه دادن کارهای انجام شده است.
امام علیه السلام در این سخنان به حقوق متقابل مردم و حکومت توجه داشته وفرموده است:اگر مردم حق حاکم و حاکم حق مردم را درست ادا کند،در این صورت پیوندی بین آنها برقرار میشود که مایۀ عزت و ارجمندی دینشانخواهد شد."