چکیده:
دراین پژوهش عوامل موثر بر پذیرش نوآوری بر اساس الگوی راجرز مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل351 توزیع کننده ی محصولات شرکت صدف پلاستیک سیما بود. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای، 140 نفر به عنوان نمونه در سراسر ایران انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های اولیه از روش توزیع پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد و داده های ثانویه از طریق مطالعات کتابخانه ای به دست آمد. مقیاس اندازه گیری از نوع طیف پنج گزینه ای لیکرت بود و از آلفای کرونباخ برای محاسبه پایایی پرسش نامه استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ 949/0به دست آمد. برای روایی پرسش نامه از روش اعتبار محتوا استفاده شد. نتایج به دست آمده از ضریب همبستگی اسپیرمن حاکی از آن است که پنج مشخصه ی درک شده از نوآوری شامل مزیت نسبی، سازگاری، پیچیدگی، آزمون پذیری و قابلیت مشاهده از عوامل موثر بر پذیرش نوآوری است. براساس آزمون فریدمن مشخص شد که سازگاری با میانگین 71/3، بیشترین تاثیر و پیچیده نبودن محصول با میانگین 60/2کمترین تاثیر را بر پذیرش نوآوری دارد.
خلاصه ماشینی:
فرضیه چهارم : بین آزمون پذیری درک شده از محصول و پذیرش نوآوری رابطه معنادار مستقیم وجود دارد.
بنا بر آنچه که بیان شد، فرضیه پنجم تحقیق این گونه است : فرضیه پنجم : بین قابلیت مشاهده درک شده از محصول و پذیرش نوآوری رابطه معنادار مستقیم وجود دارد.
آزمون فرضیه اول : بین مزیت نسبی درک شده از محصول و پذیرش نوآوری ارتباط معناداری وجود دارد.
H١:بین مزیت نسبی درک شده از محصول و پذیرش نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد.
یعنی میتوان گفت که بین مزیت نسبی درک شده از محصول و پذیرش نوآوری رابطه معناداری وجود دارد.
جدول ٦ ضریب همبستگی پیچیدگی درک شده از محصول و پذیرش نوآوری (رجوع شود به تصویر صفحه) آزمون فرضیه چهارم : بین آزمون پذیری از محصول و پذیرش نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد.
H١:بین آزمون پذیری درک شده از محصول و پذیرش نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد.
یعنی میتوان گفت که بین آزمون پذیری درک شده از محصول و پذیرش نوآوری رابطه معناداری وجود دارد.
H١:بین قابلیت مشاهده درک شده از محصول و پذیرش نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد.
یعنی میتوان گفت که بین قابلیت مشاهده درک شده از محصول و پذیرش نوآوری رابطه معناداری وجود دارد.
ضریب همبستگی قابلیت مشاهده درک شده از محصول و پذیرش نوآوری (رجوع شود به تصویر صفحه) به این ترتیب فرضیه های پژوهش تأیید میشود.
بین آزمون پذیری درک شده از محصول و پذیرش نوآوری رابطه ای مستقیم با ضریب همبستگی ٠/٦٩٧ به دست آمد.
The relationship between technology use by classroom teachers and factors which promote innovation adoption.