Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل خطاهای محاسباتی دانش آموزان حساب نارسا

نویسنده: ؛

پاییز و زمستان 1382 - شماره 9 و 10 (22 صفحه - از 223 تا 244)

برخی دانش آموزان بویژه دانش آموزان دارای نارسایی های ویژه در اکتساب حساب قادر به انجام صحیح عملیات بنیادین حساب جمع، تفریق، ضرب و تقسیم نیستند . آنها بکرات مرتکب خطاهای محاسباتی شده و از ادامه عملیات منصرف می شوند . پژوهشگران علاقمند به این حیطه علت این مشکلات را در آموزش ناکافی و نادرست معلم و یا ناتوانی دانش آموزان در اکتساب مفاهیم بنیادین ( مطا بقت یک به یک، شمارش، مجموعه ها و می دانند . با تحلیل خطاهای محاسباتی این دانش آموزان معلوم شده است که آنها الگوهای مشابهی در خطاهای خود نشان می دهند . معلمان با درک این الگوها می توانند در حل مسایل دانش آموزان موفق شده و مشکلات آن ها در درک مفاهیم کم.ی را به حداقل برسانند . به منظور دستیا بی به این هدف 20 نفر از دانش آموزان مراجعه کننده به مرکز مشکلات ویژه یادگیری در شهرستان یاسوج که پس از ارزیا بی های کارشناسان شاغل، حساب نارسا تشخیص داده شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند . خطاهای حوزة عملیات آزمون پیشرفت تحصیلی ایران – کی مت بررسی و طبقه بندی شد . نتایج نشان داد که از عمده ترین مشکلات دانش آموزان حساب نارسا اشکال دانش آموزان در شناخت واقعیت های ریاضی است . مشکلات دیگر نتیجة ا شکال دردرک دانش روشی شیوه ای ، زمان و مکان استفاده از واقعیت ها یا روش های معین و نیز خطاهای تصادفی ناشی از بی دقتی یا بی توجهی است .

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.