Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب بینایی و فرایند تحول کودکان از بدو تولد تا 12 ساگی: یک مطالعه مروری

نویسنده: ؛

سال 1383 - شماره 11 و 12 و 13 و 14 (30 صفحه - از 3 تا 32)

کلیدواژه ها : کودکان دچار آسیب بینایی ،نابینا ،رشد

کلید واژه های ماشینی : آسیب بینایی ،افراد با آسیب بینایی ،کودکان با آسیب بینایی ،افراد با آسیب ،آسیب بینایی در زمینه‌هایی ،مهارتهای حرکتی ،آسیب بینایی در سنین ،تأثیر آسیب بینایی ،افراد عادی ،مهارتهای حرکتی ظریف ،دانش‌آموزان با آسیب بینایی ،تأخیر ،مهارتهای حرکتی درشت ،عادی ،نتایج پژوهشها ،رشدی افراد با آسیب ،رشدی کودک ،رشد حرکتی ،آسیب بینایی و افراد ،مورد افراد با آسیب ،مورد آسیب‌های بینایی ،ابزار کمک حرکتی ،تعامل اجتماعی ،مهارتهای خودیاری ،حس بینایی ،تعاملات اجتماعی ،بینایی کودک ،والدین به اطلاعات ،دچار آسیب بینایی ،کمک حرکتی

سیستم بینایی اطلاعات خودبخودی و فوری از فضای خارجی در زمینه‌های عمق،دوام شی‌ء، شفافیت،ثبات و رنگ فراهم می‌کند.در صورت بروز آسیب بینایی،فرد ناچار می‌شود بخشی از اطلاعات‌ موردنیاز خود را از طریق سایر حواس بویژه لامسه و شنوایی بدست بیاورد.آسیب بینایی بر تحول‌ ادراکی،حرکتی،شناختی،اجتماعی و رفتارهای بین شخصی افراد تأثیر می‌گذارد در این مطالعه هدف‌ این بوده که با توجه به نتایج پژوهشهای مختلف وضعیت تحولی و آموزشی افراد با آسیب بینایی در زمینه‌هایی مثل تمیز حسی،رشد حرکات درشت،تعامل اجتماعی،مهارتهای روزمره زندگی،جهت‌یابی‌ و تحرک و آمادگی تحصیلی با افراد عادی مقایسه و میزان تفاوتها و شباهتها بررسی شود.مقایسهء در دو بخش صورت گرفته که بخش اول نتایج و نقد و بررسی پژوهشهای مختلف مرتبط با افراد با آسیب‌ بینایی از بدو تولد تا شروع مدرسه را دربرمی‌گیرد و در بخش دوم ضمن ارائه نتایج پژوهشهای مختلف‌ مرتبط با سنین شش تا دوازده سالگی به نقد و بررسی آنها پرداخته شده است.هم‌چنین در این مقاله‌ نیازهای کودکان و دانش‌آموزان با آسیب بینایی و خانواده‌هایشان متناسب با نتایج پژوهشها مورد توجه‌ بوده و روشهای برخورد مناسب با چنین کودکانی در قالب توصیه‌های تربیتی آورده شده و برای‌ پژوهشهای آتی هم فرضیاتی مطرح شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.