Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب بینایی و فرایند تحول کودکان از بدو تولد تا 12 ساگی: یک مطالعه مروری

نویسنده:

(30 صفحه - از 3 تا 32)

کلیدواژه ها : رشد ،نابینا ،کودکان دچار آسیب بینایی

کلید واژه های ماشینی : آسیب بینایی ،اطلاعات ،کودکان ،افراد با آسیب بینایی ،کودکان با آسیب بینایی ،مهارتهای ،پژوهشها ،حرکتی ،آموزش ،افراد عادی ،مدرسه ،رشد ،نابینا ،تأثیر آسیب بینایی ،پژوهشگران ،بریل ،والدین ،آسیب بینایی و افراد عادی ،آسیب بینایی در زمینه‌هایی ،سیستم بینایی اطلاعات ،آسیب بینایی و فرایند تحول ،آسیب بینایی در سنین مدرسه ،رشدی افراد با آسیب بینایی ،حرکتی افراد با آسیب بینایی ،زبان ،بینایی و فرایند تحول کودکان ،بینایی اطلاعات خودبخودی و فوری ،محیط ،نتایج پژوهشها ،آسیب بینایی با افراد عادی

سیستم بینایی اطلاعات خودبخودی و فوری از فضای خارجی در زمینه‌های عمق،دوام شی‌ء، شفافیت،ثبات و رنگ فراهم می‌کند.در صورت بروز آسیب بینایی،فرد ناچار می‌شود بخشی از اطلاعات‌ موردنیاز خود را از طریق سایر حواس بویژه لامسه و شنوایی بدست بیاورد.آسیب بینایی بر تحول‌ ادراکی،حرکتی،شناختی،اجتماعی و رفتارهای بین شخصی افراد تأثیر می‌گذارد در این مطالعه هدف‌ این بوده که با توجه به نتایج پژوهشهای مختلف وضعیت تحولی و آموزشی افراد با آسیب بینایی در زمینه‌هایی مثل تمیز حسی،رشد حرکات درشت،تعامل اجتماعی،مهارتهای روزمره زندگی،جهت‌یابی‌ و تحرک و آمادگی تحصیلی با افراد عادی مقایسه و میزان تفاوتها و شباهتها بررسی شود.مقایسهء در دو بخش صورت گرفته که بخش اول نتایج و نقد و بررسی پژوهشهای مختلف مرتبط با افراد با آسیب‌ بینایی از بدو تولد تا شروع مدرسه را دربرمی‌گیرد و در بخش دوم ضمن ارائه نتایج پژوهشهای مختلف‌ مرتبط با سنین شش تا دوازده سالگی به نقد و بررسی آنها پرداخته شده است.هم‌چنین در این مقاله‌ نیازهای کودکان و دانش‌آموزان با آسیب بینایی و خانواده‌هایشان متناسب با نتایج پژوهشها مورد توجه‌ بوده و روشهای برخورد مناسب با چنین کودکانی در قالب توصیه‌های تربیتی آورده شده و برای‌ پژوهشهای آتی هم فرضیاتی مطرح شده است.

خلاصه ماشینی:

"3-گرفتن،فشار دادن و پرتاب کردن:نتایج پژوهشها حاکی از این است که افراد با آسیب بینایی در این موارد مشکل دارند به عبارت دیگر آنها در گرفتن اشیاء،حمل و نقل آنها و تغییر و تحویل آن به دیگران دارای مشکل هستند اگرچه بعضی پژوهشگران‌ تأخیرات مشخصی را گزارش نموده‌اند اما دیگر پژوهشگران اعلام کرده‌اند که کودکان با آسیب بینایی در زمینهء گرفتن و پرتاب کردن اندکی تأخیر داشته یا تأخیری نشان‌ نمی‌دهند. نتایج بعضی پژوهشها حاکی از این است که افراد با آسیب‌ بینایی کمتر از توصیف‌کننده‌ها8استفاده می‌کنند(مانند بزرگ،گرم و غیره)کمتر از کلماتی که در تعاملات اجتماعی استفاده می‌شود،استفاده می‌کنند مانند(نه،متشکرم و غیره)کمتر از کلماتی که بیانگر عملکرد می‌باشد«نقشی»استفاده می‌کنند(مانند چه، هست و غیره)،از طرف دیگر بعضی از پژوهشگران مشاهده کرده‌اند که اساسا کودکان با آسیب بینایی از کلمات برای بیان خواسته‌ها و فعالیتهای خود استفاده می‌کنند و نوعی‌ خودمحوری در بیان آنها دیده شده است(گیلون و یانگ،2002،پرزپریرا و کونتی‌ رامدن،1002). الف)طبقه‌بندی:در پژوهشهایی که از تکالیف مزبوط به طبقه‌بندی استفاده کرده‌اند نتایج بیانگر این بوده که افراد با آسیب بینایی در درک مفاهیم ارتباطی و طبقه‌ای تأخیر دارند(مانند جلو،عقب،کنار،بین)،بعضی پژوهشهای دیگر به‌ این نتیجه رسیده‌اند که‌ این افراد در مفاهیم انتزاعی دارای مشکل هستند،مانند عشق،محبت،انسانیت)عده‌ زیادی از پژوهشگران دلایل این تأخیرها و مشکلات را به کمبود تجربیات لمسی نسبت‌ داده،بویژه آن بخش از تجربیات لمسی که بر مهارتهای طبقه‌بندی کودکان نابینا تأثیر می‌گذارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.