چکیده:
این مقاله به بحث در خصوص توسعه آتی مناطق بر اساس سند چشم انداز ملی و نظریه پایه توسعه استان می پردازد. چارچوب نظری این تحقیق ، پارادایم هنجـاری در برنامه ریزی با رویکرد وفادارانه به اسناد بالادستی اسـت . ابتـدا ١٤ عامـل محـوری و موثر بر فرایند توسعه استان که پوشش دهنده ابعاد مختلف نظریـه پایـه توسـعه اسـتان بودند، استخراج و برای عوامل فوق بر اساس ایده سناریونویسی ، ٥٩ وضعیت ممکـن و محتمل در آینده استان تعریف گردید و با تشـکیل مـاتریس ٥٩× ٥٩ بـا اسـتفاده از قابلیت های نرم افزار سـناریو ویـزارد، ٥ سـناریوی بـا احتمـال وقـوع بسـیار بـالا، ١٩ سناریوی با احتمال وقوع متوسط به بالا و ٢٩١ سـناریوی بـا احتمـال وقـوع پـایین و ضعیف ، استخراج شد که در این مقاله ، ٥ سناریوی بسیار قوی و ١٩ سناریو با احتمـال وقوع متوسط به بالا مورد تحلیل قرار گرفته است .
This research discusses future development of East regions based on national perspective and province development foundational theory. The theoretical frame of this research is normative paradigm in upper range document advocate approach. First select 14 main factors and 54 situations for 14 factors were added that cover province development foundation theory dimensions. In order to prepare province future scenario by forming 54Í54 matrix and using development specialists، five scenario with strong probability، 19 scenario with high probability and 291 scenario by low probability were extracted that practical basic of this thesis was analysis of 5 scenario with strong probability and 19 scenario by high probability. According to results، applying province development foundation theory and above mentioned. Perspective document goals is impractical In the possible best scenario only some parts of goals are partial From total 19 scenario، only 2 strong scenario show province condition in proper way in future years، in other scenario the analyses indicate improper situation and crisis.
خلاصه ماشینی:
ابتـدا ١٤ عامـل محـوری و مؤثر بر فرایند توسعه استان که پوشش دهنده ابعاد مختلف نظریـه پایـه توسـعه اسـتان بودند، استخراج و برای عوامل فوق بر اساس ایده سناریونویسی ، ٥٩ وضعیت ممکـن و محتمل در آینده استان تعریف گردید و با تشـکیل مـاتریس ٥٩× ٥٩ بـا اسـتفاده از قابلیت های نرم افزار سـناریو ویـزارد، ٥ سـناریوی بـا احتمـال وقـوع بسـیار بـالا، ١٩ سناریوی با احتمال وقوع متوسط به بالا و ٢٩١ سـناریوی بـا احتمـال وقـوع پـایین و ضعیف ، استخراج شد که در این مقاله ، ٥ سناریوی بسیار قوی و ١٩ سناریو با احتمـال وقوع متوسط به بالا مورد تحلیل قرار گرفته است .
٥-١%) تولیدات j2 رشد بین ٥-١٠% c5 رکودوعدم توجه مناسب به تحقیق وتوسـعه (سـهم ازGDPکمترازنیم درصد) صنعتی و معدنی j3 رشد بین ٣-٥% اط d1 پایداری جمعیت وتعادل مهاجرتها j4 رشد بین صفر-٣% شریجمعیتی وموضوع d2 کنترل شرایط وکاهش مهاجرتها j5 رشد منفی مهاجرت d3 ادامه روندموجودوافزایش مهاجرتها k1 رشد بالای ١٠% d4 افزایش شهرنشینی ،حاشیه نشینی ومهاجرت (بحران جمعیتی ) تولید k2 رشد بین ٥-١٠% اه گذا e1 تشویق وتأمین امنیت سرمایه گذاری (بهشت سرمایه گذاری) ناخالص ل k3 رشد بین ٣-٥% سرمی ری وامنیت e2 برطرفکردن برخی موانع (تردیدسرمایه گذاری داخی استان k4 رشد بین صفر-٣% e3 عدم حمایت ازسرمایه گذاری وامنیت (فرارسرمایه گذار) k5 رشد منفی f1 مرکز خدماتی و بازرگانی منطقه قفقاز زاخا l1 توسعه زیرساختها ی گردشگری نقش فا f2 توجه محدود به نقش فراملی یرست هی گردشگری l2 توسعه تدریجی زیرساخت ها و ادامـه وضـع استارنمی f3 ادامه وضع فعلی (بی تفاوتی ) l3 اعمال محدودیت هاورکودگردشگری f4 کم رنگ شدن نقش فراملی m1 تولیدانرژی فراترازنیازشمالغرب f5 تضعیف نقش فراملی ، انزوا و جایگزینی شورها تولیدوتوزیع m2 تولید انرژی درحدنیازاستانهای همجوار g1 پایدارسازی منابع آب انرژی m3 تولیدوتوزیع انرژی درحدنیازاستان g2 استفاده بهینه از آبهای مهارشده m4 تأمین نیازازسایراستانهاومناطق کشور منابع آب g3 ادامه وضع فعلی n1 استقراروسیع دولت الکترونیک وشهرالکترونیک g4 کاهش منابع در دسترس فناوری n2 رشدتدریجی فناوریهای اطلاعاتی وارتباطی g5 بحران آبی در استان اطلاعات n3 عدم توسعه فناوری اطلاعات وکاربردضعیف آن n4 اعمال محدودیت های بیشتر به منظور دقت کار در این مرحله ، از کارشناسان متخصص نظرخواهی شده و در نهایت ، با جمع بندی آنها، ٥٩ وضعیت محتمل برای ١٤ عامل تعریف گردید.