چکیده:
نوشتار حاضر به دنبال بررسی ایده «علمی بودن یا امکان مطالعه علمـی اطلاعـات » است . نویسنده در پاسخ به پرسش پژوهش ، با طرح دو فرضـیه تشـابه روش شـناختی اطلاعات و علم و هم سانی هستی شناختی این دو، مـدعی علمـی بـودن فراینـد تولیـد شناخت اطلاعاتی و همچنین ، اشتراک ویژگی های هسـتی شـناختی شـناخت علمـی و شناخت اطلاعاتی است . نویسنده در پایان مقاله بر آن است که علمـی بـودن یـا نبـودن اطلاعات ، بدون توجه دانشگاهیان به آن در پژوهش های خود، همچنـان در حـد ادعـا باقی خواهد ماند و ورود اطلاعـات بـه موضـوعات پژوهشـی دانشـگاهی اسـت کـه علمی بودن آن را تضمین خواهد کرد.
This article tries to evaluate the idea of “intelligence as a scientific phenomenon and the possibility of scientific study in intelligence field”. Author has two hypothesis: first he argues for methodological similarity between intelligence and science، and then as a second hypothesis، tries to describe ontological similarities between scientific knowledge and intelligence knoweledge. Having explained these two complementary claims، author argues that without academic presence، the idea of intelligence as a scientific phenomenon would remain as a mere claim. So exposing intelligence for academic research agenda would shape its scientific nature.
خلاصه ماشینی:
از ایـن رو، مـی تـوان فعالیت اطلاعاتی را به نوعی پژوهش اطلاعاتی بـر مبنـای روش علمـی دانسـت (بنگریـد بـه : ٧٨-٤٩ :٢٠٠٥ ,Valk) فرضیه دوم این مقاله به دنبال بررسی امکان علمی بودن اطلاعـات (بـه عنوان محصول فعالیت اطلاعاتی ) با مقایسه ویژگی های علم و ویژگـی هـای اطلاعـات اسـت .
تمامی رشته هایی که امروزه به طور عام از آنها به علوم اجتماعی یاد مـی شـود، بـه بعـد آشکار پدیده های انسانی می پردازند و در این میان ، مطالعات اطلاعاتی تنها رشـته ای اسـت کـه موضوع مطالعاتی خود را بعد پنهان این پدیده ها قرارداده است .
مخالفت دیگری که بـا عینـی بـودن علـم اجتمـاعی مـی شـود، ناشـی از ایـن نکتـه اسـت کـه پژوهش گران مختلف بر اساس پیش فرض ها، علایق و ارزش های خود به پدیده ها می نگرند که می توان آن را در اصطلاح «اتکای مشاهدات بر نظریه » یا «نظریه زدگی مشاهدات » خلاصه کـرد (چالمرز، ١٣٨٩: فصل سوم ؛ چرنوف ، ١٣٩٠: ٢١٨).
در عین حال ، اطلاعـات به عنوان شناخت حاصل از مطالعات اطلاعاتی ، تا حد زیادی عاری از این نقص است ، چرا که اساسا پنهان کاری ویژگی فعالیت های اطلاعـاتی اسـت (٢٠٠١ ,Shpiro) و مشـاهده اطلاعـاتی بدون آگاهی مشاهده شونده ها و به صورت پنهان انجام می شود.
در ادبیات اطلاعاتی ، اطلاعات برآوردی ١ یکـی از انـواع محصـولات اطلاعـاتی اسـت کـه توسط تحلیل گران اطلاعاتی تولید می شود و منظور از آن ، نوعی شناخت اطلاعاتی است که بـه پیش بینی پدیده های احتمالی آینده مرتبط با سیاست گذاری ملی می پردازد ( Watson, Watson ٢٨٣ :١٩٩٧,Polmar and Allen ;٢٢٤ :١٩٩٠ ,and Hopple).