چکیده:
هدف از پژوهش حاضر ساخت و استاندارد سازی آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن پایة اول ابتدایی است . این آزمون شامل چهار خرده آزمون : نوشتن کلمه، نوشتن جمله، نوشتن نام تصویر و نوشتن نام تصویر در جملة ناقص است . ابتدا گویه ها براساس جدول مشخصات آزمون از کتاب فارسی اول ابتدایی استخراج گردیدند . سپس این آزمون به صورت آزمایشی بر روی یک نمونة 182 نفری از دانش آموزان، 91 پسر و 91 دختر که پایة اول ابتدایی را به پایان رسانده بودند به طور انفرادی اجرا گردید . نتایج یافته های آماری نشان داد که : (1 توزیع نمرات در کل نمونه دارای چولگی منفی است و نسبت به توزیع نرمال کشیده تر است و آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن، آزمون نسبتا آسانی بوده است (2. همسانی درونی خرده آزمونها به ترتیب برای خرده آزمون نوشتن کلمات 0/85 ، نوشتن جملات 0/86 ، نوشتن نام تصویر 0/76 ونوشتن نام تصویر در جمله ناقص 0/54 می باشد . ضریب پایایی برای کل آزمون در کل گروه نمونه مورد بررسی معادل 0/934 است . (3روایی آزمون از طریق همبستگی آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن با آزمون هوشی ریون P< 0/510 و مناسب است . همچنین r=0/287 و P<0/000 و معدل درسی r=0/36 و P<0/000 ، نمرة دیکته r=0/205 ضریب همبستگی خرده آزمونها با نمره کلی آزمون به ترتیب برای خرده آزمون نوشتن کلمات 0/921 ، نوشتن جملات 0/936 ، نوشتن نام تصویر 0/801 ونوشتن نام تصویر در جمله ناقص 0/624 بدست آمد که تمامی ضرایب محاسبه شده در سطح P<0/000 معنادار می باشد 4 معناداری مقادیر F حاصل از تحلیل واریانس چند متغیری برای بررسی معناداری تفاوت نمرات خرده آزمونها و نمره کلی آزمون در دو گروه دختر و پسر در خرده آزمون ها نشان داد که میانگین نمرات دختران در این بخشها بیشتر از پسرها بوده است .
خلاصه ماشینی:
"جدول 2-درجه دشواری و ضرایب پایایی در آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1-نمودار توزیع نمرات آزمون در دختران (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2-نمودار توزیع نمرات آزمون در پسران (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3-نمودار توزیع نمرات آزمون در کل گروه نتایج نشان میدهند که بجز بخش چهارم آزمون یعنی نوشتن نام تصویر در جملهء ناقص،بقیهء بخشها و کل آزمون از ضرایب پایایی خوب و در حد قابل قبولی به لحاظ آماری برخوردارند.
جدول 3-ضرایب همبستگی میان آزمون ریون،نمرهء دیکته،معدل درسی و آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن پایه اول ابتدایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 4-ماتریس ضرایب همبستگی خرده آزمونها و نمرهء کلی آزمون در کل گروه مورد بررسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث بهطورکلی نتایج نشان میدهد که میانگین دختران در بخش جملات،نوشتن نام تصاویر و نمرهء کل آزمون تفاوت معناداری با نمرات پسرها دارد."