چکیده:
هدف این پژوهش بررسی و مقایسه مراحل رشد اخلاقی نوجوانان 12 تا 17 ساله دارای اختلال سلوک و نوجوانان عادی،براساس نظریه کلبرگ است.بدین منظور تعداد 54 نوجوان 12 تا 17 ساله(27 نوجوان دارای اختلال سلوک و 27 نوجوان عادی)از مدارس راهنمایی و متوسطه شهر تهران و همچنین کانون اصلاح و تربیت این شهر انتخاب و با استفاده از داستانهای کلبرگ مورد مصاحبه بالینی قرار گرفتند.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل پاسخهای نوجوان دارای اختلال سلوک نشان داد که مراحل رشد اخلاقی نوجوانان 12 تا 17 ساله دارای اختلال سلوک با الگوی ارائه شده از جانب کلبرگ مطابقت دارد و به موازات بالا رفتن سن،سطح استدلال اخلاقی آنان نیز رشد مییابد.اما مقایسه نسبت پاسخهای آنان با نسبت پاسخهای نوجوانان عادی در داستانهای کلبرگ نشان داد که استدلال اخلاقی کودکان و نوجوانان دارای اختلال سلوک با استدلال اخلاقی نوجوانان عادی سنین 3-12 سال در سطح اول و دوم تفاوت دارد.در حقیقت سرعت و حرکت نوجوانان دارای اختلال سلوک در مراحل رشد اخلاقی و به عبارتی حرکت صعودی آنان به سمت مراحل بالاتر کندتر از نوجوانان عادی است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل پاسخهای نوجوان دارای اختلال سلوک نشان داد که مراحل رشد اخلاقی نوجوانان 21 تا 71 ساله دارای اختلال سلوک با الگوی ارائه شده از جانب کلبرگ مطابقت دارد و به موازات بالا رفتن سن،سطح استدلال اخلاقی آنان نیز رشد مییابد.
جدول 1-فراوانی و فراوانی درصد پاسخهای نوجوانان عادی و دارای اختلال سلوک گروههای سنی 31-21 و 71-41 (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-مقایسه نسبت پاسخهای نوجوانان 31-21 و 71-41 سال عادی و دارای اختلال سلوک در سطوح رشد اخلاقی کلبرگ در سه معمای هوشنگ،دریانوردان و ناصر و رضا جدول 2-نتایج آزمون نسبت برای دو گروه نوجوانان عادی و دارای اختلال سلوک (به تصویر صفحه مراجعه شود) 0/10> P ** 0/50> P * با توجه به تعداد بسیار کم آزمودنیها در 6 مرحله از مراحل استدلال اخلاقی کلبرگ و عدم امکان استفاده از آمار استنباطی،بدین منظور نوجوانان عادی و دارای اختلال سلوک در سه سطح مورد مقایسه قرار گرفتند.
این نتایج نشان میدهد که رشد نوجوانان دارای اختلال سلوک نیز طی عبور از مراحل متوالی که توسط کلبرگ پیشنهاد شده، صورت میگیرد و با بالا رفتن سن،استدلاهای اخلاقی آنان به سطوح رشد یافتهای از تحول اخلاقی نزدیک میشود.
چنانچه نتایج حاصل از مقایسه نسبت پاسخهای کودکان عادی و دارای اختلال سلوک در معماهای کلبرگ نشان داد که بین استدلال اخلاقی کودکان 21 تا 71 ساله عادی و دارای اختلال سلوک تفاوت معنادار وجود دارد و این تفاوت به نفع کودکان عادی است بدین معنا که در داستانهای کلبرگ، سرعت دستیابی آنان به مراحل بالاتر،سریعتر از کودکان و نوجوانان دارای اختلال سلوک صورت گرفته است."