Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا، ناشنوا و عادی شهر تهران

نویسنده: ؛

بهار 1384 - شماره 15 (14 صفحه - از 55 تا 68)

کلیدواژه ها : مهارت اجتاعی ،قاطعیت ،خویشتن‌داری ،نابینایی و ناشنوایی

کلید واژه های ماشینی : مهارت اجتماعی ،مهارت اجتماعی دانش‌آموزان ،مهارت اجتماعی دانش‌آموزان نابینا ،دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا ،دانش‌آموزان ناشنوا ،مقایسه مهارت‌های اجتماعی ،دانش‌آموزان نابینا ،خرده مقیاس ،یک‌راهه نمرات دانش‌آموزان ناشنوا ،عادی ،مقیاس مهارت اجتماعی ،اجتماعی دانش‌آموزان ،قاطعیت ،دانش‌آموزان دختر دبیرستانی نابینا ،مهارت‌های اجتماعی دانش‌اموزان عادی ،کودکان ناشنوا ،دانش‌آموزان ناشنوا و نابینا ،گروه در خرده مقیاس ،آموزش مهارت‌های اجتماعی ،خرده مقیاس هم‌کاری ،گروه دانش‌آموزان نابینا ،دانش‌آموزان عادی ،خویشتن‌داری ،معنی‌داری ،قاطعیت و خویشتن‌داری ،کودکان نابینا ،نمرات دانش‌آموزان ،مهارت‌های اجتماعی کودکان ،تحلیل واریانس یک‌راهه نمرات دانش‌آموزان ،آموزش مهارت‌های

ارزیابی مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان در سالهای اخیر مورد توجه متخصصان‌ روان‌شناسی و تعلیم و تربیت قرار گرفته است.هدف این تحقیق مقایسه مهارت‌های اجتماعی‌ دانش‌اموزان نابینا،ناشنوا و عادی است.به همین منظور 30 دانش‌آموز نابینا،10 دانش‌ آموز ناشنوا و 30 دانش‌آموز عادی دبیرستانی با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده‌ انتخاب شدند.مقیاس مهارت‌های اجتماعی روی پاسخگویان اجرا شد.پس از جمع‌آوری‌ داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها نتایج نشان داد که مهارت‌های اجتماعی دانش‌اموزان عادی به‌ طور معنی‌داری بهتر از دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا است.همچنین مهارت‌های اجتماعی‌ دانش‌آموزان نابینا به‌طور معنی‌داری بهتر از دانش‌آموزان ناشنوا است و در سه خرده مقیاس‌ مهارت اجتماعی،یعنی همکاری،قاطعیت و خویشتن‌داری نیز همین نتیجه بدست آمد.در پایان پیشنهادهایی برای استفاده از نتایج تحقیق ارائه شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.