Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان مبتلا به نارسایی‌های ویژه یادگیری و دانش آموزان عادی 8 تا 12 سال

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1384 - شماره 15 (18 صفحه - از 69 تا 86)

کلیدواژه ها : رفتار اجتماعی ،اسناد نیت ،نارسائیهای ویژه یادگیری ،الگوهای حل مسائل اجتماعی ،خودکارآمدی تصوری

کلید واژه های ماشینی : نارساییهای ویژه یادگیری ،مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان مبتلا ،نارساییهای ویژه یادگیری تفاوت ،نارساییهای ویژه ،دانش‌آموزان دختر و پسر ،مهارتهای اجتماعی ،یادگیری تفاوت آماری معنادار ،الگوهای حل مسائل اجتماعی ،دانش‌آموزان مبتلا ،اسناد نیت دانش‌آموزان عادی ،حل مسائل اجتماعی ،دختر و پسر ،اسناد نیت دانش‌آموزان دختر ،عادی ،مقایسه مهارتهای اجتماعی ،رفتار اجتماعی دانش‌آموزان دختر ،دانش‌آموزان عادی ،اسناد نیت دانش‌آموزان ،مهارتهای اجتماعی در دانش‌آموزان ،مبتلا ،پسر عادی و مبتلا ،مسایل اجتماعی دانش‌آموزان دختر ،دختر و پسر عادی ،حل مسایل اجتماعی دانش‌آموزان ،نارسائیهای ویژه در یادگیری ،اجتماعی دانش‌آموزان ،رفتار اجتماعی دانش‌آموزان ،رفتار اجتماعی ،نیت دانش‌آموزان دختر ،یادگیری تفاوت معنادار وجود

از این تحقیق بررسی و مقایسه مهارتهای اجتماعی در دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان مبتلا به نارساییهای ویژه یادگیری است.جامعه آماری این پژوهش را کلیه‌ دانش‌آموزان عادی پایه دوم ابتدایی تا دوم اهنمایی شهر تهران و دانش‌آموزان مبتلا به‌ نارساییهای ویژه یادگیری 8 تا 12 ساله تشکیل می‌دهد که در سال تحصیلی 1381 به تحصیل‌ اشتغال داشتند.برای بدست‌آوردن نمونه موردنظر با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس 30 دانش‌آموز دختر و پسر مبتلا به نارساییهای ویژه یادگیری که در مرکز اختلالات یادگیری یوسف‌ آباد مورد تشخیص قرار گرفته بودند انتخاب شدند و برای انتخاب گروه مقایسه با روش نمونه‌ گیری تصادفی چند مرحله‌ای 30 دانش‌آموز دختر و پسر انتخاب شدند و از نظر خصوصیاتی‌ همچون سن،طبقه اقتصادی-اجتماعی همتا گردیدند.برای تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده‌ از روش آماری تحلیل واریانس دو راهه اسفاده شده است.یافته‌ها نشان می‌دهد که بین اسناد نیت‌ دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان مبتلا به نارساییهای ویژه یادگیری تفاوت آماری معنادار وجود ندارد.(،212.0(56،1)ب 5%«ت).در الگوهای حل مسائل اجتماعی(پرخاشگری،کناره‌گیری و مسأله گشایی)تفاوتها از لحاظ آماری معنادار است.(10%»ت 7/45(56،1)ب).در الگوی‌ پرخاشگرانه پسران مبتلا به نارسایهای ویژه یادگیری،در الگوی کناره‌گیری دختران مبتلا به‌ نارساییهای ویژه یادگیری و در الگوی مساله گشایی پسران عادی بالاترین میانگین را بدست‌ آوردند.از طرف دیگر بین رفتار اجتماعی دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان مبتلا به نارساییهای‌ ویژه یادگیری تفاوت آماری معنادار وجود دارد.(5%ت4/78(56.1)ب).در خود کارآمدی‌ تصوری در دستیابی به اهداف اجتماعی نیز تفاوتها از لحاظ آماری معنادار است. (5%»ت 4/78(56.1)ب)

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.