Skip to main content
فهرست مقالات

ویژگیهای روان سنجی آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن پایه اول ابتدایی

نویسنده: ؛

تابستان 1384 - شماره 16 (20 صفحه - از 183 تا 202)

کلیدواژه ها : آزمون پیشرفت تحصیلی ،نوشتن ،پایایی ،روایی

کلید واژه های ماشینی : آزمون پیشرفت تحصیلی ،آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن ،پیشرفت تحصیلی نوشتن پایه ،پیشرفت تحصیلی ،نوشتن ،پیشرفت تحصیلی نوشتن ،آزمون پیشرفت ،خرده‌آزمون نوشتن اسم تصویر ،خرده‌آزمون ،تحصیلی ،خرده‌آزمونهای آزمون پیشرفت تحصیلی ،نوشتن پایه اول ،ضریب پایایی خرده‌آزمون نوشتن ،پایایی خرده‌آزمونهای آزمون پیشرفت ،ضریب پایایی ،ابتدایی ،خرده‌آزمون ضریب پایایی دخترها ،اسم تصویر در جمله ،نوشتن اسم تصویر ،نوشتن پایه ،خرده‌آزمونهای ،خرده‌آزمون نوشتن کلمه ،خرده‌آزمون نوشتن ،پایه اول ،ضریب پایایی خرده‌آزمون ،نمرات آزمون ،ضریب پایایی کل آزمون ،خرده آزمون ،پایایی و روایی ،آزمون نوشتن

آزمونهای پیشرفت تحصیلی متعددی جهت سنجش فرایند نوشتن ساخته شده اند . هدف پژوهش حاضر نیز ساخت و استانداردسازی آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن پایه اول ابتدایی است . پس از ساخت خرده آزمونها و گویه ها بر اساس جدول مشخصات آزمون , اجرای مقدماتی , و اصلاح گویه ها بر اساس ویژگیهای روان سنجی , فرم نهایی آزمون شکل گرفت . آزمون شامل دو بخش املاء و بیان نوشتاری است . خرده آزمونهای اول تا چهارم بخش املاء و خرده آزمونهای پنجم و ششم بخش بیان نوشتاری را تشکیل می دهند . این آزمون بر روی یک نمونة 400 نفری از دانش آموزان پایه اول ابتدایی 200 دختر و 200 پسر شهر تهران که به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شده بودند اجرا گردید . نتایج یافته ها نشان داد که این آزمون دارای پایایی و روایی قابل قبولی است . ضریب پایایی که با استفاده از روش همسانی درونی آلفای کرونباخ به دسـت آمده به ترتیب برای خرده آزمونهای اول تا ششم 0/60 ,0/68 , 0/88 , 0/93 , 0/94 و 0/69 می باشد . در روایی ملاکی بین هوشبهر کلامی , نمره دیکته و معدل درسی دانش آموزان با نمرات آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن همبستگی معناداری وجود دارد . در روایی افتراقی بین میانگین نمرات دانش آموزان عادی , دانش آموزان دچار اختلال یادگیری و دانش آموزان عقب مانده ذهنی تفاوت معنی داری وجود دارد . همچنین خرده آزمونها نیز با یکدیگر دارای همبستگی هستند که این عامل نیز به عنوان شاخصی برای وجود روایی در آزمون تلقی می شود .

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.