Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیلی بر دیس پراکسیا (نارسایی حرکتی)

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 465 تا 484)

کلیدواژه ها :

نارسایی حرکتی ،نیازهای آموزشی ویژه ،معلولیت پنهان

کلید واژه های ماشینی : کودکان، نارسایی حرکتی، مغز، کودکان با نارسایی حرکتی، دانش‌آموزان، عصبی، نیازهای دانش‌آموزان با نارسایی حرکتی، نیازهای آموزشی ویژه، دانش‌آموزان با نارسایی حرکتی، تشخیص

نارسایی حرکتی برای توصیف کودکی بکار می‌رود که بدون وجود بیماری عصبی و یا مغزی با دشواری در اجرای برخی از حرکت‌ها روبرو باشد.دامنه این دشواریها بسیار وسیع‌ است و ممکن است از مشکل حرکت روی یک خط راست گرفته تا مشکل نوشتن گسترده‌ شده باشد.این مقاله به بحث پیرامون نارسایی حرکتی و دانش‌آموزان با نارسایی حرکتی‌ می‌پردازد.این دانش‌آموزان در صورت فقدان کمکهای مناسب زیان می‌بینند.به ویژه بر این‌ نکته تأکید می‌شود که تشخیص نیازهای این کودکان و سیاست‌های حمایتی مناسب برای‌ برآورده ساختن نیازهای دانش‌آموزان با نارسایی حرکتی ضروری است.این دانش‌آموزان‌ مانند کودکان اوتیسم دارای نیازهای آموزشی ویژه می‌باشند،ولی این نیازها کمتر بطور قانونی و یا عرفی برسمیت شناخته می‌شوند.علت اصلی این مورد اخیر این است که‌ کودکان با نارسایی حرکتی مانند دیگر همسالان خود هستند تنها با این تفاوت که نامرتبند و نمی‌توانند برخی از فعالیتهای حرکتی و یا آکادمیک خود را سازماندهی کنند.گرچه این‌ دانش‌آموزان از هوش بهنجار برخوردارند ولی دشواری آنها در یادگیری تحت تاثیر نارسایی‌ حرکتی قرار می‌گیرند.به همین دلیل نارسایی حرکتی را معلولیت پنهان خوانده‌اند.شایان‌ ذکر است که اختصاص بودجه برای حمایت از کودکان با نیازهای آموزشی ویژه،گرچه لازم‌ است اما کافی نیست.نیازهای آموزشی ویژه همه دانش‌آموزان باید به رسمیت شناخته‌ شوند و بطور مناسب برآورده گردند.

خلاصه ماشینی: "پژوهش در حیطه کودکان استثنایی /81سال پنجم،شماره 54،زمستان 484/4831-564 Research on Exceptional Children,Winter 2006,Vol. 18,No. 4,465-484 تحلیلی بر دیس پراکسیا(نارسایی حرکتی) مریم حق‌بین نظرپاک* (دریافت:48/9/5 تجدید نظر:48/11/4 پذیرش نهایی:48/21/2) چکیده نارسایی حرکتی برای توصیف کودکی بکار می‌رود که بدون وجود بیماری عصبی و یا مغزی با دشواری در اجرای برخی از حرکت‌ها روبرو باشد. به‌ عنوان مثال نوشتن روی کاغذ که نتیجه هماهنگی حرکت دست و چشم است می‌تواند برای کودک دچار نارسایی حرکتی مشکل‌ساز باشد. ولی عنوان نارسایی‌ حرکتی مورد بحث در این مقاله برای توصیف نوع خاصی از نارسای رشدی بدون هیچ‌ دلیل عصبی و یا ارگانیک در کودکانی که نامرتب هستند و هماهنگی حرکتی ندارند بکار می‌رود. در متن زیر که از ساجدن‌92(1002)برداشت شده است سه ویژگی مشخص‌ کننده تجربیات کودکان نارسایی حرکتی ذکر شده است: نارسایی حرکتی یعنی وجود آسیبی جدی در عملکرد مهارتهای حرکتی‌ بطوری که این آسیب بر پیشرفت تحصیلی تاثیر می‌گذارد،و به علاوه این‌ آسیب‌ها نتیجه سایر مشکلات مانند ناتوانی مغزی و یا فلج مغزی نیستند. کودکانی که از نارسایی حرکتی رنج می‌برند نسبت به دیگر کودکان‌ متفاوت بنظر می‌رسند ولی بسیار محتمل است که بیم از شکست منجر می‌گردد که این‌ کودکان از انجام فعالیتهایی مانند بازیها که دانش‌آموزان دیگر به راحتی در آنها شرکت‌ می‌کنند،باز بماند. کودکان با نارسایی حرکتی ممکن است دارای نارسایی‌ در هماهنگی حرکتی نیز باشند که تاثیرات بسزایی بر سایر عملکردهای آکادمیک و اجتماعی کودک می‌گذارد علی‌رغم اینکه دارای سطح هوش هنجاری هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.