Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسۀ ویژگیهای روان شناختی دانش‌آموزان نارسا نویس و عادی پایه سوم ابتدایی

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1385، سال ششم - شماره 1 علمی-پژوهشی (18 صفحه - از 497 تا 514)

کلیدواژه ها : اختلالات یادگیری ،نارسانویسی ،ویژگیهای روان شناختی ،پایه سوم ابتدایی

کلید واژه های ماشینی : ویژگیهای روان‌شناختی دانش‌آموزان نارسانویس ،ویژگیهای روان‌شناختی دانش‌آموزان ،نارسانویس ،دانش‌آموزان نارسانویس ،اختلالات یادگیری ،آزمون توالی حافظهء بینایی ،عادی ،ویژگیهای روان‌شناختی ،آزمون تشخیص توالی حافظهء ،دانش‌آموزان گروههای نارسانویس ،روان‌شناختی ،گروههای نارسانویس ،شنیداری ،ابتدایی ،آزمون تشخیص شنوایی ،سیف نراقی ،حافظه دیداری ،ویژگیهای روان‌شناختی اضطراب ،تشخیص شنوایی و پرسشنامه ،آزمون تشخیص ،حافظهء ،دیداری ،توالی حافظهء شنوایی ،دانش‌آموز دختر نارسانویس ،اختلالات رفتاری ،اختلال کمبود توجه ،شنیداری دانش‌آموزان نارسانویس ،توالی حافظهء ،نوشتن ،حافظهء بینایی

هدف : پژوهش حاضر به منظور مقایسة ویژگیهای روان شناختی دانش آموزان نارسانویس و عادی اجرا شد . روش : در این پژوهش 160 دانش آموز پایة سوم ابتدایی 40 دانش آموز پسر نارسانویس، 40 دانش آموز دختر نارسانویس، 40 دانش آموز پسر عادی و 40 دانش آموز دختر عادی از شهرستان های ش مال، مرکز و جنوب استان آذربایجان غربی ماکو، ارومیه و اشنویه ) شرکت داشتند . این پژوهش در دو مرحله اجرا شد : در مرحلة اول، پس از انتخاب تصادفی شهرستانها و مدارس، دانش آموزان نارسانویس بر اساس نتایج آزمون هوشی اسلوسن ، نمرات املاء دانش آموزان و میزان سلامت بین ایی و شنوایی شناسایی شدند . در مرحله بعد، آزمونها و پرسشنامه های مرتبط با سنجش ویژگیهای روان شناختی از قبیل آزمون تشخیص توالی حافظة شنوایی - بیانی، آزمون توالی حافظة بینایی -ترسیمی، آزمون تشخیص شنوایی و پرسشنامه ارزیابی رفتاری راتر براساس دستورالعملهای مر بوطه بر روی دانش آموزان نارسانویس و عادی اجرا شد . یافته ها : نتایج حاصل از آزمونهای آماری نشان داد1) دانش آموزان گروههای نارسانویس و عادی در ویژگیهای روان شناختی اضطراب - افسردگی، ناسازگاری اجتماعی وکمبود توجه، تفاوت معنی داری دارند، اما در ویژگیهای نظیر پرخاشگری - بیش فعالی و رفتارهای ضد اجتماعی تفاوتها معنی دار نبود 2)تفاوت بین گروههای نارسانویس وعادی در متغیرهای روان شناختی مربوط به حافظة دیداری، شنیداری و همچنین حساسیت شنیداری معنی دار بود . نتیجه گیری : در این مقاله نتایج، محدودیتها و پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی مورد بحث قرار گرفته است .

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.